گردشگری و توریسم

گواهی پایان تحصیلات دوره متوسطه منوط به کسب مهارت می‌شود

علی اوسط هاشمی عصر سه‌شنبه درحاشیه نشست مشترک شورای مهارت و کارگروه آموزش و پژوهش فناوری استان قم درجمع خبرنگاران افزود: این توافقنامه به زودی در مقاطع تحصیلی اول و دوم دبیرستان به زودی نهایی می‌شود.

وی اضافه کرد: معنی این کار نگرش مبنای به مساله مهارت بوده و سبب می‌شود تا دانش آموزان فقط به رشته های مهندسی و پزشکی نظر نداشته باشند.

هاشمی گفت: دراین طرح دانش آموزان به سمت توانمندی و مهارت‌زایی حرکت خواهند کرد و برای توسعه مهارت در کشور اجماع کلی به وجود آمده‌است.

وی بیان کرد: کسب مهارت و ایجاد زمینه آموزش های کاربردی یکی ازدغدغه‌ها و مطالبه‌های اصلی امروز مردم از حاکمیت به دلیل نیازهای جدید جامعه می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان فنی وحرفه ای کشور آمادگی دراختیار قرار گذاشتن تمام ظرفیت های موجود در مسیر مهارت آموزی و آموزش را دارد.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توانمندی و آموزش‌های مهارتی باید متناسب با نیازهای بازار و علاقه های متقاضیان باشد.

وی تصریح کرد: آینده‌نگری در آموزش مهارت اشتغال باید درنقطه هدف باشد و با عرضه محوری و توجه به حال نمی‌توان آینده شغلی کشور را تضمین نمود.

هاشمی اظهار داشت: آموزش‌های مهارت شغلی باید متناظر به آینده و حداقل ۵ سال آینده کشور در نیازهای اشتغال انجام بگیرد.

وی تصریح کرد: استانداران باید پیشتاز در ایجاد فضاهای آموزش و مهارت باشند و مشکلات و نیازهای آینده استان را تدبیر و پیش بینی کنند.

وی گفت:نباید به نگاه‌های آرمانی تمام نیازهای جامعه در دانشگاه و مراکز آموزش عالی جستجو شود بلکه بسیاری ازنیازهای محلات و اشتغال خانگی با کسب مهارت برطرف می‌شود.

هاشمی گفت: تمام پادگان‌ها و دانشگاه‌های کشور ملزم به ارائه آموزش های مهارتی هستند و در ارائه گواهی پایان خدمت در هر کدام از این نهادها نیازمند کسب گواهی مهارت است.

گردشگری ظرفیت اصلی ایجاد اشتغال در قم است

وی در ادامه تاکید کرد: بالاترین قابلیت ایجاد اشتغال قم در بخش گردشگری مذهبی و حلال است که نیازمند ارائه آموزش های لازم برای درک درست از ارزش گردشگر و کالاهای خدماتی می باشد.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشورگفت: قم به دلیل ظرفیت فرهنگی خود می‌تواند به تغییر نگاه ها در ارزش گذاری نسبت به اهمیت مهارت کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: باید جامعه به سمتی حرکت کند که در قالب آن به صاحب مهارت با نگاه دارای کرامت و ارزش ذاتی توجه شود.

وی گفت: باید ارزش واقعی و مهم مهارت در جامعه به درستی پیاده شود تا میل نظام اداری و اجتماعی به مساله مهارت با حلق مزیت ها تقویت گردد.

هاشمی گفت: قم می‌تواند ۲۰۰ هزار تن از جمعیت خود را تحت پوشش آموزش های مهارت آموزی منتج به ایجاد اشتغال هدایت کند.