اخبار گردشگری

تورهای گردشگری و سفرهای جاده ای نصف شد

با وجود اینکه رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از کاهش ۳۰ درصدی سفرهای داخلی در کشور خبر داد اما تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می دهد به طور میانگین حجم سفر و تعداد تورهای گردشگری داخلی در پاییز و هفته های گذشته از زمستان امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» حدود ۲ ماه است که از افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن می گذرد که همین امر تاثیر قابل توجهی بر نبض مسافرت های خودرویی(با وسیله نقلیه شخصی) داشته است. یکی از بخش هایی که افزایش قیمت بنزین بر آن تاثیر مستقیمی گذاشته حوزه گردشگری داخلی است. با توجه به اینکه اغلب خانوارهای ایرانی برای سفرهای داخلی خود از خودروی شخصی استفاده می کنند هزینه سوخت در کشور و البته شرایط اقتصادی خانوارها موجب شده که سفرهای بین استانی در کشور روندی کاهشی را تجربه کند.

نماد گردشگری داخلی سفر به شهرهای شمالی است «دنیای اقتصاد» نیز برای اینکه نبض سفرهای داخلی در پاییز و هفته های سپری شده از زمستان را بررسی کند تحقیقات میدانی از شهرهای شمالی انجام داده که در همین راستا با مدیران اقامتگاه ها در خصوص تغییرات تعداد مسافران امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته مصاحبه کرده است. نتایج این بررسی ها نشان می دهد حجم سفر در پاییز و هفته های اخیر در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۷ حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است. عرضه کنندگان خدمات بازار گردشگری شهرهای شمالی نیز اعلام کردند: در حال حاضر با رکود سنگین در سفرهای داخلی مواجه هستند که طبق بررسی ها مشخص شد بخشی از این کاهش سفرها به سبب افزایش هزینه سفر تحت تاثیر تغییر قیمت سوخت بوده است و بخشی دیگر مربوط به شرایط اقتصادی حاکم در خانوارها است که موجب شده سفر را از برنامه های خود حذف یا اینکه در اولویت آخر خود قرار دهند. زیرا مبنای اصلی گردشگری و اقدام به سفر کردن وضعیت معیشتی مردم است.

تاکنون سفر با هواپیما، قطار و اتوبوس نیز نتوانسته جایگزین سفر با خودروی شخصی در کشور شود، زیرا با توجه به قیمت بالای بلیت هواپیما همه اقشار جامعه توان مالی برای سفر با آن را ندارند؛ همچنین برای تمامی شهرها خط ریلی وجود ندارد که گردشگران بتوانند با قطار به هر کدام از شهرهایی که تمایل دارند سفر کنند. علاوه بر آن جاده ها و سامانه های اتوبوسرانی کشور از نظر امنیت و کیفیت در سطح پایینی قرار دارند که اغلب توریست های داخلی تمایل به استفاده از آنها را ندارند.

در حال حاضر تنها سفرهای جاده ای (خودرویی) نیست که دچار رکود شده اند، بلکه تحقیقات از آژانس های خدمات مسافرتی نشان می دهد که تورهای مسافرتی نیز با این مشکل دست به گریبانند و میزان مسافران آنها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. در این باره اکبر غمخوار عضو هیات مدیره انجمن صنفی گردشگری عنوان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر در فصل سفر قرار نداریم آمار دقیقی هم از گردشگری داخلی در دست نیست؛ بنابراین نمی توانیم تحلیل درستی از تاثیر قیمت بنزین بر سفرهای داخلی داشته باشیم. باید برای دستیابی به اطلاعاتی دقیق، تعطیلات عید را که سفرهای داخلی رونق می گیرد مورد بررسی قرار دهیم. با این حال حرمت الله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در همین باره گفت: گردشگری تنها در ۱۵ روز تعطیلات عید خلاصه نمی شود، بلکه در طول سال نیز جریان دارد و گردشگران زیادی در ایام مختلف همچون تعطیلات مناسبتی یا آخر هفته ها به سفر می روند. با توجه به عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی گردشگری داخلی در فصل پاییز و زمستان امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته هستیم. این کاهش در حالی است که گردشگران به علت افزایش نرخ ارز، سفرهای خارجی خود را کاهش یا حذف کرده اند و در مقابل سفرهای داخلی را جایگزین کرده اند. بنابراین نرخ واقعی رکود سفر در حال حاضر به مراتب بیشتر از افت ۳۰درصدی است.

در حال حاضر وضعیت درآمدی دفاتر خدمات مسافرتی چندان مطلوب نیست، بنابراین آنها باید برای افزایش درآمد خود به برنامه ریزی برای سفرهایی با سبک جدید مانند برگزاری تورهای شهرهای نزدیک یا تور های یک روزه اطراف شهرها اقدام کنند تا از این طریق درآمد خود را افزایش دهند. امیر پویان رفیعی شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران نیز گفت: در حال حاضر میزان سفرهای داخلی در کشور روند نزولی به خود گرفته که علت اصلی آن افزایش قیمت بنزین در کشور است؛ زیرا اکثر توریست های داخلی برای سفرهای بین استانی خود از خودرو شخصی استفاده می کردند که با توجه به قیمت جدید بنزین اصلا سفر با خودرو شخصی برای خانوارها مقرون به صرفه نیست. این سفرها نه تنها به سفرهای دسته جمعی با تور تبدیل نشده، بلکه به طور کل از سبد خانوارهای حذف شده است، زیرا شرایط اقتصادی کشور موجب شده وضعیت معیشتی مردم در شرایطی قرار گیرد که سفر اولویت آخر آنها باشد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.