گردشگری و توریسم

مرمت و ساماندهی مقبره تاریخی «عزیزکندی» هشترود

مرتضی آبدار روز دوشنبه در گفت و گویی با اشاره به اهم اقدامات این اداره کل در راستای مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی شهرستان هشترود، اظهار کرد: وجود محوطه‌ها، قلعه‌ها و بناهای با ارزش تاریخی مانند مجموعه تاریخی بایزید، مسجد جامع هشترود، مسجد لامشان و قلعه ضهاک، هشترود را به یکی از شهرستان‌های مهم تاریخی در سطح استان تبدیل کرده است.

آبدار خاطرنشان کرد: مقبره عزیزکندی واقع در دهستان قرانقو، روستای عزیزکندی، یکی از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان مربوط به دوره تیموریان است که معماری شبیه به گنبد سرخ مراغه و گنبد علویان در همدان دارد.

وی با اشاره به اینکه مرمت «مقبره عزیزکندی» از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است، افزود: در این فصل از مرمت، خاک‌برداری، اجرای سنگ‌فرش و بندکشی، آجرکاری و مرمت نما در حال انجام است.

وی اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تاکنون حرکت‌ مستمر و مداومی در راستای صیانت و احیای آثار این شهرستان انجام داده است، از این‌رو در راستای پیشبرد برنامه‌های مرمتی در این شهرستان و اهمیت مقبره عزیز کندی، مرمت این بنا در دستور کار اداره کل قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی بابیان اینکه جهت مرمت این مقبره قریب به یک میلیارد ریال هزینه شده است، ادامه داد: با میزان هزینه کرد مذکور  و همچنین برنامه‌ریزی دقیق کارشناسان میراث فرهنگی استان، مراحل مرمت مقبره از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برخوردار  است.

 مقبره عزیزکندی در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۰۴۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.