اخبار گردشگری, گردشگری هنری

نشست «نمدمالی، هنری که باید از نو شناخت» برگزار شد

نشست تخصصی آموزشی «نمدمالی، هنری که باید از نو شناخت» از سلسله نشست های هم اندیشی رویکردهای پژوهشی در هنرهای سنتی از سوی پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

فتحعلی قشقایی فر، هنرمند نمدباف و عضو انجمن علمی فرش ایران که از سابقه 18 سال تدریس در رشته فرش و صنایع دستی، برخوردار است، در این نشست در تعریف نمد گفت: «نمد، مالش،کوبش، ورزیدن و فشردن الیاف پشمی، با کمک گرفتن از آب و صابون است. در گذشته کوبش نمد با استفاده از آرنج و پا انجام می شده و فرش نمدی یکی از محصولات مهم نمدمالی بوده است.»

او در بخشی دیگر از این نشست، نمد را به عنوان محصول فاخر درباری در دوره های مختلف تاریخی عنوان کرد و گفت: «در دوره های مختلف تاریخی نمدبافی کاربردهای بسیار زیادی داشته و در میان حکومت و اشراف بسیار مورد توجه بوده است.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «نمدمالی در دوره های مختلف ایران از جمله تمدن لرستان، هخامنشیان، ساسانیان، صفویه، قاجار و معاصر مرسوم بوده است. مناطق مهم نمدمالی ایران شامل مازندران، ترکمن صحرا، خراسان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، سمیرم و شیراز است. عشایر مهم ترین مصرف کننده نمد در ایران هستند که به صورت تن پوش، کلاه، فرش، مسکن و غیره از نمد استفاده می کنند.»

قشقایی فر با اشاره به نوآوری های کنونی در هنر نمدبافی تصریح کرد: «در نمد متناسب با نیاز و سلیقه امروز باید محصولات متنوع، طراحی و تولید شوند.»

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.