گردشگری و توریسم

چین در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۰ ماهواره تجاری به فضا پرتاب کرد

به گزارش ایرنا سازمان ملی هوا فضای چین روز دوشنبه با انتشار گزارش سالانه «کتاب آبی فناوری فضای چین ۲۰۱۹» اعلام کرد با توجه به روند سریع توسعه فضانوردی تجاری در سراسر جهان، چین نیز همراه با سایر کشورها، فناوری‌های فضایی تجاری خود را توسعه می‌دهد و تعداد شرکت‌های تولید کننده ماهواره در چین به سرعت افزایش پیدا کرده است.

در این گزارش آمده است در زمینه ماهواره آزمایشی فناوری‌های تجاری، در سال ۲۰۱۹ چین بیش از ۲۰ ماهواره را طراحی و تولید کرده است و تعداد چنین ماهواره‌هایی هم که چین به فضا پرتاب کرده است به بیش از ۲۰ ماهواره می‌رسد.

به گفته «یو میائو»  رئیس پژوهشگاه اطلاعات فناوری‌های فضایی پکن به دنبال تکمیل پیوسته تاسیسات فضایی اصلی چین، طراحی، تولید و پرتاب ماهواره به تدریج ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

موسسات فضانوردی تجاری از طریق طراحی و تولید ماهواره و مطالعه داده‌ها و تحلیل اطلاعات می‌توانند به ادغام فضانوردی با صنایع دیگر کمک کنند و از این طریق سودآوری بیشتری داشته باشند.

چین که یکی از کشورهای دارای برنامه در حوزه امور فضایی است تاکید کرده است در پنج سال گذشته گام های بلندی در رشد صنایع فضایی برداشته شده است و پیشرفت های بیشتری در راه است.

توسعه سامانه موقعیت شناسی بایدو، ساخت راکت هایی برای پرتاب ماهواره سنگین و پرتاب آزمایشگاه فضایی و ماهواره برای کشورهای دیگر و همچنین ساخت و پرتاب دهها ماهواره، از دیگر دستاوردها چین در سال های گذشته بوده است.

این کشور در برخی موارد حتی در فناوری فضایی از کشورهای پیشرو جهان هم پیشی گرفته است از سال ۲۰۱۱ میلادی، ناسا، سازمان فضایی آمریکا، به دلایل امنیتی و حقوق بشر هر گونه همکاری با چین را متوقف کرده است اما پکن موفق شده است استقلال فنی خود را حفظ کند.

چین از جمله کشورهایی است که ضمن استفاده تخصصی از ماهواره ها، از این تکنولوژی در مسایل اجتماعی نیز به خوبی استفاده کرده است به طوری که هم اکنون این کشور از ماهواره در مسایلی مانند ترافیک، تنظیم و کنترل آلودگی هوا، اکتشاف معادن و شناسایی بلایای طبیعی استفاده می کند.

چین هر سال در زمینه های مختلف از جمله هوا فضا، ارتباطات، حمل و نقل، زیرساخت های اقتصادی، زیست محیطی و نوآوری های تکنولوژیکی دستاوردهای زیادی کسب می کند و به سرعت در تمام حوزه های مختلف در حال رشد و توسعه است و این دستاوردها توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.