گردشگری و توریسم

سهم عشایر خراسان رضوی از مالیات بر ارزش افزوده واریز شد

محمد نبوی‌ فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان سهم عشایر استان از مالیات بر ارزش افزوده در ۱۳ شهرستان دارای عشایر در استان و در جهت اجرای پروژه‌های مربوط به عشایر هزینه‌ می‌شود.

وی اضافه کرد: هزینه کرد معادل ۱۰ میلیارد ریال از این میزان در اجرای هشت طرح برای عشایر استان برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل عشایر استان خراسان رضوی با اشاره به دیگر حمایت‌های انجام شده از عشایر استان گفت: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۳۷۰ میلیارد ریال در جهت اجرای ۴۳۳ طرح اشتغال عشایری با ایجاد شغل برای هزار نفر در استان پرداخت شده است.

نبوی فرد افزود: در قالب تسهیلات خشکسالی نیز تا کنون ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات چهار درصد با مدت بازپرداخت پنج ساله به عشایر متقاضی در استان خراسان رضوی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از محل ماده ۵۲ صندوق توسعه ملی نیز سهمیه استان خراسان رضوی بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شد که تا کنون ۱۰۰ درصد آن در استان جذب شده است.

مدیرکل عشایر استان خراسان رضوی گفت: همه این مسایل نشان از حمایتهای گسترده از عشایر و تنها نبودن آنها در این استان است و به همین دلیل سرانه درآمد عشایر استان از کشور بالاتر است.

طبق سرشماری سال ۱۳۸۷ بیش از هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی با ۳۵ هزار نفر جمعیت در قالب ۳۵ طایفه در این استان زندگی می کنند که ۵۱ صدم درصد جمعیت خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

عشایر خراسان رضوی با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می‌کنند.
با اینکه عشایر خراسان رضوی کمتر از یک درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری این استان را تشکیل می‌دهند اما ۱۵ درصد دام منطقه را در اختیار دارند.