گردشگری و توریسم

گوترش: بسته شدن بنادر انتقال نفت لیبی نگران‌کننده است

به گزارش یکشنبه شب اسپوتنیک، گوترش در پایان کنفرانس برلین درباره لیبی گفت: ما بسیار نگران بسته شدن بندرها و لنگرگاه‌هایی هستیم که نفت از آنجا صادر می‌شود. این اتفاق باعث توقف تولید نفت شده است.
وی افزود: ما معتقدیم راه‌حل جامع برای حل بحران لیبی باید اصلاح شرکت ملی نفت این کشور را نیز شامل شود.
شرکت ملی نفت لیبی روز شنبه اعلام کرد که نیروهای وابسته به «خلیفه حفتر» مانع از صادرات نفت از برخی بنادر این کشور شده‌اند. بنا بر اعلام این شرکت، بسته شدن این بنادر موجب می‌شود که صادرات نفت لیبی روزانه ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یابد که این به معنای کاهش روزانه ۵۵ میلیون دلار درآمد نفتی لیبی است.
آلمان روز یکشنبه در کنفرانس برلین میزبان رهبران و مقام‌های بلندپایه ۱۱ کشور، رؤسا و مقام‌های بلندپایه اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب بود.
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با حضور در جمع خبرنگاران، نتایج این نشست را تشریح کرد. وی گفت: ما در مورد یک طرح جامع به توافق رسیدیم. می‌توانم بگویم که همه شرکت‌کنندگان همکاری سازنده‌ای داشتند.
وی افزود: همه ما توافق کردیم تا به تحریم‌های تسلیحاتی پایبند باشیم و این تحریم‌ها باید شدیدتر از گذشته رعایت شود.
صدراعظم آلمان همچنین اظهار کرد که کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس برلین موافقت کردند تا به طرف‌های درگیر در لیبی حمایت نظامی ارائه ندهند.
لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو که با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور روی داد، با بحران سیاسی گسترده‌ای رو به روست و به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.
یکی دولت وفاق ملی به ریاست السراج که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و مقر آن در طرابلس است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی که نخست وزیر آن «عبدالله الثنی» است و پارلمان طبرق و ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» از وی حمایت می‌کنند.
امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.