گردشگری و توریسم

احتمال چراغ سبز جانسون به فعالیت شرکت چینی هوآوی

«مارک لیال گرانت» مشاور امنیت ملی «ترزا می» (نخست وزیر پیشین انگلیس) به هفته‌نامه آبزرور گفت؛ آژانس‌های امنیتی این کشور از سال‌ها پیش به این نتیجه رسیده‌اند که تهدیدهای ناشی از فناوری‌های شرکت هوآوی قابل کنترل هستند.

وی با بیان اینکه این موضوع از سوی سه دولت پیشین انگلیس تائید شده است افزود: به نظرم نتیجه‌گیری دولت جانسون هم مشابه خواهد بود. آژانس‌های امنیتی اطمینان دارند که هرگونه تهدید امنیتی از سوی هوآوی قابل کنترل است تا این شرکت به کار احداث هسته‌ غیر مرکزی زیرساخت‌های اینترنت نسل پنجم ادامه دهد.

وی افزود؛ با توجه به اینکه هوآوی در قیاس با سایر شرکت‌های حوزه فناوری از تجهیزات پیشرفته تری برخوردار است، به احتمال زیاد جانسون با ادامه کار این شرکت موافقت خواهد کرد.

این در حالی است که آمریکا رسما به انگلیس هشدار داده که اگر به هوآوی چنین اجازه‌ای داده شود، واشنگتن تبادل اطلاعات با لندن را مورد تجدید نظر قرار خواهد داد.

وزیر دفاع انگلیس هفته گذشته به ساندی تایمز گفته بود؛ مقام‌های آمریکایی لندن را تهدید کرده‌اند که در صورت مشارکت هوآوی در پروژه اینترنت نسل پنجم انگلیس، همکاری‌های اطلاعاتی میان دو کشور متوقف خواهد شد.

وی افزود: وزیر دفاع [آمریکا] این موضوع را در اجلاس ناتو به من اعلام کرد. این مساله محرمانه نیست و آنها به طور پیوسته بر این امر اصرار دارند.

مقام‌های انگلیس می‌گویند که این کشور در گذشته از فناوری‌های این شرکت بهره‌ برده و با مشکل امنیتی رو به رو نبوده است. دولت انگلیس اواخر ماه جاری در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.

بنابراین گزارش، دو شرکت بزرگ مخابراتی انگلیس «بی‌تی» و «وودافون» در نامه‌ای به نخست وزیر حمایت خود را از شرکت هوآوی برای مشارکت در پروژه راه اندازی نسل پنجم اینترنت اعلام کرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یکسال اخیر، تقابل تجاری بزرگی علیه چین به راه انداخته که دامنه آن همچنان درحال گسترش است.

وی پس از اعمال چند باره تعرفه‌های مختلف بر میلیاردها دلار کالاهای وارداتی از چین آن هم با توجیه سود یکطرفه پکن از صادرات به آمریکا و زیان تولیدکنندگان ایالات متحده، به سراغ غول اینترنتی و مخابراتی چین یعنی هوآوی رفت تا از گسترش حضور آن در عرصه فناوری جهان جلوگیری کند.

رئیس جمهوری آمریکا به بهانه جاسوسی شرکت مخابراتی هواوی از کاربرانش، ضمن بستن بازارهای آمریکا روی محصولات و خدمات این شرکت چینی، از متحدان خود بویژه اروپا خواست واشنگتن را در این تحریم هوآوی همراهی کنند.