گردشگری و توریسم

غرب شیراز به منطقه حفاظت شده تبدیل می‌شود

حمید ظهرابی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موضوع در حال پیگیری است و بر اساس اهمیتی که مناطق غرب شیراز در تامین آب و تولید اکسیژن دارد و تاثیری که در حفظ هوای پاک شیراز می گذارد این منطقه قطعا در آینده نزدیک به منطقه حفاظت شده تبدیل می شود.

ظهرابی اضافه کرد: همه تلاش‌ها معطوف بر این است که این اکوسیستم طبیعی کارکرد خود را داشته باشد و استعلام از مراجع ذیربط برای تبدیل غرب شیراز به منطقه حفاظت شده انجام شده است و بخشی از غرب شیراز به منطقه حفاظت شده تبدیل خواهد شد.

نظارت بر معادن شن و ماسه با اولویت انتقال 

وی در باره فعالیت معادن شن و ماسه دراین منطقه هم گفت: مسئله معادن در غرب شیراز از دو جنبه ایجاد آلودگی و انتشار گردو غبار در هوا در جهت باد غالب در مسیر شیراز و همچنین از جنبه مسایل ذخیره آب قابل بررسی است ، معادن غرب شیراز عمدتا درشت دانه هستند و یژگی مهم این معادن در این منطقه برای آن است که روان آب هایی که ایجاد می‌شود در بالا دست جذب این سازندهای درشت دانه شود و منابع آب زیر زمینی را تغذیه کند و همچنین مانع ایجاد سیلاب شود.

به گفته این مسوول برداشت های بی رویه از این منابع و معادن در واقع که مثل اسفنج عمل می کنند شرایط را برای سیلابی شدن جوزه آبخیر فراهم می کند و می تواند منجر به ایجاد سیلاب‌های شدید شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: علاوه بر این دستکاری کردن در این معادن و به هم زدن این شرایط واکوسیستم،  تنوع زیستی را هم دچار مشکل و اختلال می کند و باعث آسیب دیدن گونه های گیاهی و جانوری می‌شود .

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه ایجاد آلودگی و گرد و غبار با برداشت‌های بی رویه از این معادن افزایش می یابد افزود: این موارد با ایجاد باد غالب پاکیزگی هوای شیراز را دستخوش تغییر می‌کند ، سازمان حفاظت محیط زیست برای حل هر دو جنبه این مشکل فعالیت‌های گسترده داشته است ، با تصویب شورایعالی معادن و پیگیری این سازمان ایجاد هر گونه معدن جدید در غرب شیراز ممنوع است ، معادن موجود یکسال اجازه تمدید پروانه فعالیت دارند ، منوط به اینکه برای انتقال به مکان مناسب تصمیم گیری کنند.

ظهرابی اضافه کرد: تصمیمی که در شورای معادن استان فارس گرفته شده این است که این معادن در مکان مناسبی با مطالعه ای که توسط سازمان صنعت ، معدن تجارت انجام می‌گیرد مستقر شوند ، در فرجه زمانی سه ساله این امر محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: برای کاهش آلودگی این معادن هم تلاش‌های گسترده انجام گرفته است ، کارشناسان به طور گسترده از این معادن بازدید دارند و اقدامات موثری در جهت اخطار و تعطیلی معادنی که آلودگی بیشتری دارند صورت پذیرفته است ، برخورد قضایی با برخی از واحدهای سنگ شکن و معادن متخلف هم انجام شده است ، با تاکیدات انجام شده فعالت این واحدها در شب و در روزهای تعطیل ممنوع شده و استفاده از دوش آب در تمام مراحل تولید اجباری شده است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در ادامه گفت: همچنین موضوع بازچرخانی آب در این معادن و واحدهای صنعتی اجباری است ، آبی که مصرف می شود بازچرخانی می شود ، با استفاده از نصب تیکنر آب دوباره استفاده می‌شود.