گردشگری و توریسم

سیل ۸۶۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی جاسک وارد کرد

علی باقرزاده همایی شامگاه پنجشنبه در نشست بررسی خسارت های وارده به بخش کشاورزی شهرستان جاسک، اظهار داشت: در جریان سیل اخیر در این شهرستان، شمار قابل توجهی از دام ها، زمین های کشاورزی، تاسیسات و ماشین آلات، راه های بین مزارع، بندها و سازه های آبخیزداری آسیب دیده است.

وی حجم خسارت زمین های زراعی آبی و باغی منطقه سیل زده جاسک را افزون بر ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام داشت و افزود: در مجموع ۵۲۵ میلیارد ریال به این زمین ها خسارت وارد شده است.

باقرزاده همایی بیان داشت: متاسفانه در جریان این سیل حدود یک هزار و ۵۲۰ رأس دام سبک به ارزش ۲۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال تلف شده و به تعداد ۸۰ واحد دامداری روستایی نیز شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت وارد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار داشت: در جریان این سیل به تعداد ۶۰ بند و سازه آبخیزداری در شهرستان جاسک افزون بر ۱۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال خسارت وارد شده است.

باقرزاده همایی تصریح کرد: ۱۷۰ حلقه چاه کشاورزی نیز در جریان سیل آسیب دیده که رقم خسارت آن در حدود ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع در سیل اخیر شهرستان جاسک از بین رفته است، گفت:خسارت این بخش بیش از ۱۲ میلیارد ریال است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان حجم خسارت به ۱۵۰۰ هکتار اراضی با آبیاری تحت فشار منطقه را مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

به دنبال فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی‌ماه سیلاب زیادی در شرق هرمزگان از جمله جاسک، سیریک و بشاگرد به وقوع پیوست و روستاهای منطقه تحت تاثیر آن قرار گرفتند.

به دنبال این سیلاب‌ها خسارت بسیاری به خانه‌های روستایی، تاسیسات آبرسانی و برق، ابنیه و جاده‌ها در منطقه جاسک و بشاگرد وارد شده است.

شهرستان جاسک و بشاگرد در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده اند.