گردشگری و توریسم

تراز تجاری ایران مثبت است

حسین مدرس خیابانی عصر پنجشنبه در نشستی با فعالان اقتصادی حوزه کاشی و سرامیک استان یزد در این ارتباط افزود: صادر کنندگان به علت درآمدهای نفتی در سال‌های قبل دیده نمی شدند اما امروز با تلاش آنها درآمد کشور متکی به صادرات غیرنفتی است. 

وی تصریح کرد: نگاه مسوولان کشور هم در تجارت خارجی بر امور صادرات کالای غیرنفتی متکی است و در این شرایط حساس و سخت از طریق صادرات غیرنفتی منابع ارزی کشور تامین می شود. 

وی تصریح کرد:توسعه صادرات علاوه بر نجات کارخانه ها از تعطیلی و پیشگیری از بیکاری کارگران، سبب ارزآوری و درآمدزایی برای کشور می شود.

مدرس خیابانی ادامه داد: اگر صادرات صورت نگیرد نیمی از ظرفیت واحدهای تولیدی و صنعتی  مختل خواهد شد.

قائم مقام وزیر صمت اضافه کرد: کارگروه  توسعه صادرات در سطح ملی تشکیل می شود و جلسات آن شبیه ستاد تنظیم بازار به صورت هفتگی برگزار و مسائل و مشکلات حوزه صادرات را بررسی می کند.

همچنین معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری یزد در این نشست گفت: اگر می خواهیم فضای کسب و کار بهبود پیدا کند باید تشکل های حوزه صنعت تقویت شود.

سید مسعود عظیمی افزود: باید تشکل های این بخش، به صورت نظامند عمل کنند. 

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی عصر پنجشنبه از سه واحد تولیدی شامل صنایع لاستیک ، کاشی عقیق و  یک کارگاه شیرینی پزی سنتی  در یزد بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات این واحدها قرار گرفت.

وی در حاشیه بازدید از صنایع لاستیک یزد گفت : ایران با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا و شرایط اقتصادی فعلی، در مورد تولید موفق به معجزه شد و رشد تولید در کشور هم قابل توجه است. 
استان یزد با فعالیت افزون بر  ۷۶ واحد تولید کاشی و سرامیک در این صنعت، پیشتاز است،  میزان تولید کشور ۵۵۰ میلیون مترمربع است که بیش از نیمی از آن در استان تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می شود.

وی در سفر به یزد  ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در کارگروه تنظیم بازار استان یزد شرکت کرد ،  شرکت در همایش ملی روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه از دیگر برنامه مدرس خیابانی است.

همچنین قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در کارگروه تنظیم بازار استان با اشاره به آرامش نسبی در بازار ایران گفته بود: با توجه به شرایط کنونی کشور، سیاست تنظیم بازار و فراوانی محصول مقدم بر قیمت کالاست.

مدرس خیابانی  افزود: معتقدیم فراوانی کالا موجب آرامش بازار می شود و در حال حاضر میزان ذخایر کالاهای راهبردی  و اساسی ۲ برابر میزان نیاز جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور است. 

وی تصریح کرد: هدف دشمنان نظام و انقلاب اسلامی  از تحریم های ظالمانه  افزایش بیکاری جوانان و ایجاد شرایط سخت معیشتی برای مردم بود  و  در همین شرایط تحریم طی ۹ ماهه  امسال  ۳۲ میلیارد دلار کالا از ایران صادر شد که به لحاظ وزن ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.

وی همچنین گفت: از نظر ریالی میزان صادرات کالا نسبت به مدت مشابه پارسال ارزش قابل توجهی دارد و از رشد نسبتا خوبی هم برخوردار است. 

 قائم مقام وزارت صمت در امور بازرگانی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد هم گفته بود : با وجود برخی مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا در سال جاری ۳۲ میلیارد دلار کالا از کشور صادر شده است و در زمینه تولید کالا شاهد هفت تا ۱۳ درصد رشد هستیم.

مدرس خیابانی با اشاره به کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان اظهارداشت: خوشبختانه هم اکنون ۲ برابر نیاز کشور کالا در انبارها موجود است و از این نظر هیچ مشکلی در بازار  وجود ندارد و  تولید کنندگان و صاحبان صنایع  و حرف در ایران موفق شده اند، تحریم ها را به فرصت تبدیل کنند و از آن بهره ببریم.