گردشگری و توریسم

صادرکنندگان به سمت تولید صادراتی بروند

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهارداشت: صادرات زمانی ارزشمند است که در ازای آن، ارز برگشت داده شود و با آن ارز بتوانیم نیازمندی‌های صادراتی را تامین کنیم و مهم امروز یک جهاد اکبر برای کشور محسوب می‌شود.

حمید زادبوم روز پنج‌شنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه هرمزگان با بیان اینکه نزدیک به ۷۰درصد واردات کالاهای واسطه‌ای است، گفت: میزان صادرات کشور در ۹ ماه امسال به، ۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: درحالی که واردات ما به ۳۱ میلیارد و ۸۳۴ میلیون دلار بوده است یعنی حدود ۶۶ میلیون دلار مازاد تراز تجاری وجود دارد.

وی بیان داشت: این میزان صادرات در ۹ ماهه امسال با ۱۸.۸ درصد افزایش وزنی و ۵ درصد کاهش ارزشی روبرو بوده است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از سال گذشته با درخواست صادرکنندگان به طور متوسط و طبق اعلام گمرک نزدیک ۳۰ درصد از این میزان صادرات کالاها در گمرکات کمتر از نیمه اول سال ۹۷ به ثبت رسیده است.

زادبوم یادآور شد: صادرات در ۹ ماهه امسال در شرایطی پیش رفت که تحریم‌ها و مشکلات حمل و نقل و برگشت ارز بیشتر از سال گذشته بوده است، بنابراین شاهد یک جهاد در حوزه صادرات هستیم.

وی در خصوص بررسی مشکلات حوزه صادرات نیز گفت: تاکنون ۱۰مورد از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان احصا شده و درحال پیگیری است که از جمله می‌توان به محصولات کشاورزی فسادپذیر، گیاهان دارویی و مالیات‌ اشاره کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه تغییر مقررات و قوانین نیز بیان داشت: از اردیبهشت‌ماه امسال هیچ تغییری در این حوزه نداشته‌ایم.