گردشگری و توریسم

مازندران دو برابر میانگین کشور نخبه دارد 

دکتر یوسفعلی جوانی قادیکلایی شامگاه چهارشنبه در نخستین همایش مجمع عالی نخبگان منطقه مرکز مازندران در ساری افزود : بیشترین تعداد نخبگان مازندران هم از دو منطقه ساری و بابل هستند.

وی با اعلام این که برای هر نخبه دستکم یک میلیارد تومان هزینه می شود تا مراحل آموزش و تحصیل را پشت سر بگذارد ، گفت : اگر حضور و توانایی نخبگان علمی و دانشگاهی در جامعه تاثیری نداشته باشد، حضورشان با نبودن‌شان در جامعه تفاوتی نخواهد داشت.

جوانی قادیکلایی وظیفه مدیران و جامعه را شناسایی و بهره مندی از استعدادهای نخبگان برای حل مشکلات دانست و تاکید کرد که مجمع نخبگان مازندران هم با همین هدف تشکیل شده  و فعالیت دارد.

وی توضیح داد : مجمع عالی نخبگان مازندران در ۹ منطقه فعال و دارای شعب مستقل است و در حال حاضر هم در هر ۹ منطقه استان مدیران توانمندی داریم که در شناسایی و ساماندهی ظرفیت‌ها و استعدادهای استان فعال هستند. 
مدیر مجمع عالی نخبگان مازندران با انتقاد از کم‌توجهی به علوم بین رشته‌ای در ایران گفت: متاسفانه در کشور ما به علوم بین رشته‌ای که امروز یکی از فاکتورهای اساسی پیشرفت کشورهاست توجه لازم نمی‌شود و نگاه به این حوزه کمرنگ است ، در حالی که با استفاده از نخبگان و تقویت بهره‌گیری از دانش‌های بین رشته‌ای توسط نخبگان مسیر پیشرفت جامعه هموار می‌شود. 

بر اساس گزارش رسمی بنیاد نخبگان مازندران که شهریور ماه امسال منتشر شد ، این استان با داشتن ۱۵۰ نخبه نوپدید، بالاترین آمار را پس از استان تهران در اختیار دارد.

نخبه نوپدید به مخترعی گفته می شود که اختراعش را در مراجع رسمی ثبت کرده باشد. این دسته از اختراعات از میان اختراع‌های ثبت شده رسمی و از مسیر برگزاری رویدادهای معتبر مانند جشنواره‌های مختلف ابداعات، اختراعات و ابتکارات و بر اساس معیارهای مشخص مانند میزان تازگی اختراع در سطح ملّی و بین‌المللی، طول عمر فنّاوری حاصل از اختراع، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از به‌کارگیری اختراع و قابلیت ورود به بازار و ارزش افزوده اقتصادی و اجتماعی حاصل از تجاری‌سازی اختراع با تشخیص بنیاد نخبگان شناسایی می شود.

بر اساس این گزارش ، مازندران همچنین دارای حدود ۱۵ نفر نخبه نورس است. نوخبه نورس به صاحب اختراع نورس گفته می شود. اختراع نورس هم به آن دسته از اختراعات نوپدید گفته می شود که صاحبان آن موفق به تاسیس شرکتی نوپا بوشند و مسیر توانمندی را با موفقیت طی کنند.

گزارش های رسمی مراجع مختلف از جمله بنیاد نخبگان حاکیست که بسیاری از نخبگان مازندرانی بنا به دلایلی این استان را ترک و عمدتا به پایتخت مهاجرت می کنند.

نخستین همایش مجمع عالی نخبگان منطقه مرکز استان مازندران با حضور تعدادی از مسئولان و جمعی از چهره‌های علمی، فرهنگی و دانشگاهی و با هدف معرفی و تجلیل از نخبگان حوزه‌های مختلف، همایشی با محوریت نخبه ایثار، سردار سپهبد قاسم سلیمانی برگزار شد. 

در این مراسم از حدود ۳۰ چهره شاخص در حوزه‌های دانشگاهی، پژوهش، اختراعات، محیط زیست، تاریخ، ایثار و شهادت، زیست‌فناوری، نفت و گاز، کشاورزی، نرم‌افزار، پزشکی، ورزش، آموزش، رسانه، شیلات، کنکور و گردشگری با اهدای تندیس و لوح سپاس تقدیر شد.