گردشگری و توریسم

۳۵ آتش‌نشان تهران به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان اعزام شدند

سید جلال ملکی شامگاه چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:‌ کاروان امداد رسان آتش نشانی شهر تهران به همراه ۱۴ دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین آتش نشانی و دیگر تجهیزات شامل پمپ های کف کش، لوله های آبرسانی، پمپ های قوی آبکشی، موتورهای برق، چادر، پتو، وسایل حرارتی و روشنایی به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان اعزام شدند.

وی افزود: مأموریت این گروه علاوه برامدادرسانی به افراد سیل زده، تخلیه آب از اماکن و رفع آبگرفتگی معابر خواهد بود.
به گفته ملکی، تیم های آتش نشانی پایتخت نیز در سال های گذشته در حوادث سیل استان های گلستان، لرستان و خوزستان و همچنین حادثه زلزله استان کرمانشاه با اعزام نیروهای عملیاتی و خودروهای آتش نشانی در این مناطق امداد رسانی کردند.

وی خاطرنشان کرد: اعزام این نیروها خللی در انجام ماموریت های تیم های آتش نشانی در پایتخت ایجاد نمی شود و تمامی ایستگاه های آتش نشانی با امکانات مناسب بصورت ۲۴ ساعت در آماده باش کامل هستند.

ورود سامانه بارشی و بارندگی‌های سیل آسا در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی‌ماه سبب قطع ارتباط ۵۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان شده بود که به همین دلیل و شرایط بد جوی در روز نخست امکان امداد رسانی بسیار محدود بود اما پس از آن کار امدادرسانی و ارائه خدمات به سیل زدگان بوسیله قایق، چرخ‌بال و روستاهایی که ارتباط زمینی آنها برقرار شده به وسیله خودروهای سبک و سنگین با سرعت ادامه دارد.

در روزهای گذشته ۵۰۰ روستای شهرستان‌های چابهار، کنارک، ‌نیکشهر، سرباز و دلگان دچار سیل و سیلاب شده بودند.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شده بود، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است.

شرایط در  سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.

در سیستان و بلوچستان تعداد ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی دیده است.