اخبار گردشگری

درخواست از وزیر میراث و گردشگری برای اعلام شرایط فوق العاده

به دنبال لغو برخی پروازهای خارجی و تورهای گردشگری، انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست اعلام شرایط «فورس ماژور» کرد.

به دنبال تحولات چند هفته اخیر در منطقه و نیز سقوط هواپیمای اوکراینی، برخی شرکت های هواپیمایی از جمله لوفت هانزای آلمان و شرکت های تابعه که شامل اتریش، سوئیس و بروکسل می شود، به اضافه هواپیمایی اکراین، پروازهایشان را به مقصد ایران تعلیق و متوقف کردند. آژانس امنیت هوایی به عنوان یک نهاد تخصصی تحت نظر اتحادیه اروپا که در زمینه ایمنی هوانوردی غیرنظامی و مسافربری به وضع و اعمال قوانین و مقررات می پردازد نیز در بیانیه ای به تمام شرکت های هواپیمایی اروپایی هشدار داد: تا اطلاع ثانوی بر فراز آسمان ایران پرواز نکنند.

اعلام این وضعیت، برخی مسافران را از جمله آن ها که از قبل بلیت این شرکت های هواپیمایی را تهیه کرده بودند، بلاتکیلف و سرگردان کرده است.

همچنین وزارت امور خارجه در برخی کشورها به شهروندانشان برای سفر به ایران هشدار و اخطارهایی داده اند که سبب انصراف گردشگران از سفر ایران شده است.

حرمت اله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ به دنبال این شرایط، نامه ای به علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نوشت و درخواست کرد: شرایط «فورس ماژور» اعلام شود.

در این نامه آمده است: «همانطور که مستحضرید، در شرایط فعلی کشور با توجه به شرایط خاص منطقه و کنسلی گسترده تورهای ورودی و به دنبال آن احتمال بروز ضرر و زیان مالی دفاتر و آژانس های هواپیمایی فعال در زمینه ورود گردشگر به ایران، وجود دارد.

خواهشمند است دستور فرمایید به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی دفاتر و آژانس های فعال در حوزه تورهای ورودی، هماهنگی های لازم را با نهادهای ذی ربط و خصوصا جامعه آژانس های فعال در حوزه تورهای ورودی، نهادهای ذی ربط و خصوصا جامعه هتل داران برای همکاری در لحظات «فورس ماژور» مبذول کنند.»

شرایط «فورس ماژور» یا «فوق العاده» زمانی تعیین می شود که پروازها و هتل ها طی یک وضعیت ویژه همچون تهدیدات امنیتی، شرایط جوی و یا اعمال محدودیت و یا ممنوعیت از سوی دولت ها برای سفر به مناطقی خاص، خارج از اراده مسافر کنسل می شوند. در صورت اعلام رسمی این وضعیت، هیچ یک از هتل ها و آژانس ها مجاز نیستند از مردم پولی بابت کنسلی اقامتگاه و پرواز، کسر و یا آن ها را مشمول جریمه کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.