گردشگری و توریسم

مذاکرات ترکیه و روسیه درباره لیبی آغاز شد

ماریا زاخارووا روز دوشنبه با بیان این مطلب افزود: در این نشست سرگئی شایگو و سرگئی لاوروف حضور دارند. 

فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر، رئیس ارتش شرق لیبی قرار است امروز در مسکو یک توافق آتش بس امضاء کنند.

براساس این گزارش، بعد از آنکه طرفین جنگ قدرت در لیبی روز شنبه پذیرفتند که از ادامه جنگ دست بکشند، امروز برای رسمیت بخشیدن به این آتش بس، یک توافقنامه رسمی آتش بس را در مسکو امضاء می کنند.

در همین راستا فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی مورد تایید سازمان ملل و نیز ژنرال خلیفه حفتر رئیس ستاد ارتش و رئیس تشکیلات شرق لیبی وارد مسکو شده آمد.

بنظر می‌رسد بعد از رایزنی هایی که دیروز میان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه درباره لیبی صورت گرفت طرفین دعوا پذیرفتند در مسکو پشت یک میز نشسته و آتش بس مورد نظر را رسمیت ببخشند.

لیبی اینک به کشوری دوپاره تبدیل شده که نیمی از آن را دولتی تحت حمایت سازمان ملل اداره می‌کند و نیمه دیگر آن در دست نیروهایی است که تصرف پایتخت و تسلط کامل بر لیبی را دنبال می‌کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری «معمر قذافی» حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود. این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» بر سرکار آمده که مورد تایید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

فایز السراج از پشتیبانی ترکیه، قطر و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است. ژنرال حفتر هم خود را تحت حمایت عربستان، مصر، امارات و برخی دیگر از کشورها می‌بیند. درگیری‌ها در این کشور طی روزهای اخیر به دنبال تصمیم حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای به کنترل در آوردن طرابلس پایتخت و سرنگونی دولت وفاق ملی وارد فاز جدیدی شده است.