اخبار گردشگری

ژئوپارک قشم تعطیل شد

سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام این که بارندگی تاکنون به بناهای تاریخی این جزیره آسیبی وارد نکرده است، از تعطیل شدن ژئوپارک قشم به دلیل گستره و شدت بارندگی خبر داد.

علی رضا امری کاظمی که مدیر ژئوپارک جهانی قشم است، درباره آخرین وضعیت سایت های طبیعی و تاریخی این جزیره در پی تشدید بارندگی و هشدارهایی که در ارتباط با احتمال جاری شدن سیل داده شده است، اظهار کرد: تا این لحظه گزارش مبنی بر بروز آسیب در بناهای تاریخی نداشته ایم اما چون گستره بارندگی در سراسر جزیره و میزان بارش بسیار زیاد است، تمام ژئوسایت های قشم تعطیل شدهاند.

وی ادامه داد: این تعطیلی تا پایان بارندگی ادامه دارد. تعطیلی برخی از سایت ها حتی پس از بارندگی و تا خشک شدن زمین ادامه خواهد داشت، چون نفوذ آب در لایه های مارنی، ایجاد گل و لای کرده و عملا تردد را دشوار و خطرناک می کند.

با توجه به ماهیت طبیعی ژئوسایتها مسلما فعالیت آنها تابع شرایط طبیعی است و برای حافظت از ساختار سایت و همچنین امنیت ژئوتوریست ها، تعطیلی ژئوسایتها در شرایط ویژه الزامی است.

امری کاظمی درباره اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه در سایت های طبیعی و تاریخی نیز گفت: با توجه به تداوم بارش ها، شرایط را زیرنظر داریم تا در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهیم.

از صبح اروز (جمعه ۲۰ دی ماه) با توجه به ورود موج بارشی تقریبا شدیدی به هرمزگان، این استان به حالت آماده باش کامل درآمده است و بنادر مسافربری تعطیل شده و هواشناسی هشدار داده که در مناطق دریایی استان وزش تندبادهای شدید جنوب شرقی موجب مواج شدن دریا خواهد شد و شرایط ترددهای دریایی ایمن نخواهد بود. در حال حاضر تردد از راه دریا به جزایری چون قشم امکان پذیر نیست.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.