گردشگری و توریسم

خیّران سلامت ۱۰۰ تخت بیمارستانی در ارومیه احداث می‌کنند

جواد آقازاده روز شنبه در دومین جلسه مجمع سلامت شهرستان تکاب افزود: این تعداد تخت بستری در بخش دیالیز بیمارستان آیت‌‍الله طالقانی ارومیه با مشارکت ۹۰ میلیارد ریالی جمعی از خیّران حوزه سلامت احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه خیّران سلامت در شهرهای ماکو، سلماس، مهاباد و بوکان نیز تخت بیمارستانی احداث می کنند، اظهارداشت: با همکاری گروه‌های مرجع و معتمدان محلی، باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنیم تا هزینه خیرات و نذورات شهروندان در راستای خدمات بخش سلامت استفاده شود.

وی گفت: سرانه تخت بیمارستانی در آذربایجان‌غربی ۱.۵ تخت به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت استان است که در سال های گذشته این میزان، یک تخت به ازای یک‌هزار نفر جمعیت بود.

آقازاده با اشاره به پیشرفت ۹۳ درصدی بیمارستان ۹۷ تختخوابی درحال ساخت تکاب بیان کرد: تجهیزات و امکانات مورد نیاز این بیمارستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی خریداری شده و بلافاصله پس از اتمام عملیات ساختمانی، نصب خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: برای خرید تجهیزات موردنیاز بیمارستان ۹۷ تختخوابی تکاب ۲۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

آقازاده اضافه کرد: برای عملیاتی شدن مصوبات مجمع سلامت و حل مشکلات این حوزه باید کارگروه های تخصصی متشکل از مدیران شهرستان تشکیل شود.

فرماندار تکاب نیز در این جلسه گفت: ارتقای سلامت اجتماعی و بهبود شاخص‌های این حوزه بدون تعامل و همکاری بین بخشی ادارات، دانشگاه علوم پزشکی، انجمن‌های غیر دولتی و خیّران سلامت اتفاق نمی افتد.

محمود زمانی با بیان اینکه باید تمام عوامل دخیل و موثر، در راستای افزایش مشارکت اجتماعی برای ارتقای شاخص‌های حوزه سلامت تلاش کنند، افزود: توجه دولت به سه حوزه ارتقای سلامت، کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نشاط اجتماعی معطوف است و ما نیز در این راستا تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: نقش انجمن‌های غیر دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد هم پای ادارات دولتی در ارتقای شاخص‌های سلامت به ویژه سلامت اجتماعی مهم و تاثیرگذار است.

زمانی اظهار داشت: هدف اصلی مجمع سلامت شهرستان متمرکز کردن فعالیت‌های اجتماعی و افزایش نقش موثر فعالان غیر دولتی و خیّران در این عرصه و تعامل تمام دستگاه‌هاست.

فرماندار تکاب اضافه کرد: برای ارتقای شاخص‌های سلامت نباید نگاه ما تنها به سمت دانشگاه علوم پزشکی باشد بلکه باید از ظرفیت انجمن‌های غیردولتی و مشارکت مردم نیز در این زمینه بهره برد.

زمانی گفت: اقدامات مجمع سلامت شهرستان باید با یک چشم‌انداز مشخص و اهداف راهبردی انجام شود و تحقق این اهداف نیازمند برنامه عملیاتی و کاربردی است.

آذربایجان‌غربی با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید مسیرهای توسعه بخش بهداشت و درمان را به سرعت طی کرده و در حال حاضر سرانه تخت‌های فعال بیمارستانی در این استان به متوسط کشوری نزدیک شده‌است.

هم‌اکنون در آذربایجان‌غربی ۲ هزار و ۹۰۰ نفر پزشک عمومی و متخصص در ۳۲ واحد بیمارستانی مشغول فعالیت هستند و ۱۸۲ مرکز آزمایشگاهی و ۸۸ مرکز تصویربرداری در استان وجود دارد.