گردشگری و توریسم

سه نظامی ترکیه در لیبی کشته شدند

به نوشته روزنامه «احوال» ترکیه، اجساد این نظامیان به فرودگاه مصراته واقع در غرب لیبی برده شده تا از آنجا به ترکیه منتقل شوند.

بر اساس این گزارش، در درگیری های لیبی همچنین ۶ سرباز ترک زخمی شدند.

به نوشته این روزنامه، زمان و مکان دقیق کشته و زخمی شدن نیروهای ترک مشخص نیست.

روزنامه احوال در ادامه نوشته است؛ این نخستین تلفات نیروهای ترک از زمانی است که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه اعلام کرده بود قصد دارد نیروی نظامی به لیبی اعزام کند..

هنوز مقام های رسمی ترکیه واکنشی به این گزارش نداشته اند.

رییس جمهوری ترکیه روز یکشنبه اعلام کرده بود که واحدهای ارتش ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی حرکت به سمت لیبی را آغاز کرده اند.

رجب طیب اردوغان پنجشنبه پنجم دیماه جاری اعلام کرد؛ کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی ماه آینده به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

ترکیه و لیبی ششم آذرماه ۹۸ و در جریان سفر فایز السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با اردوغان دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

توافق آنکارا و دولت السراج با اعتراض دیگر کشورهای حوزه دریای مدیترانه رو به رو شد؛ یونان، قبرس و مصر در بیانیه‌ای مشترک تأکید کردند که امضای این ۲ یادداشت تفاهم درباره همکاری امنیتی و حریم دریایی میان ترکیه و دولت وفاق لیبی هیچ اثر قانونی ندارد.

از آغاز تنش‌ها میان دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی(تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر)، کشورهای مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه از ارتش ملی لیبی و کشورهای ترکیه و قطر نیز از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. دولت وفاق ملی به ریاست السراج در طرابلس، غرب لیبی تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان دولت موازی دیگری در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رییس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.