گردشگری و توریسم

دست رد فرانسه به درخواست ترامپ برای خروج از برجام

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اگنس فون در مول سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: فرانسه به چارچوب توافق هسته ای ایران پایبند می ماند.

وی افزود که پاریس به همکاری با دیگر طرفین در توافق ادامه می دهد.

ترامپ در نطق روز چهارشنبه خود بار دیگر تکرار کرد زمان آن رسیده است که انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین این واقعیت را درک کنند، آنها باید از باقی مانده برجام خارج شوند.

وزارت امور خارجه انگلیس نیز بامداد پنجشنبه در واکنش به درخواست ترامپ برای خروج از برجام به ایرنا گفت: در حالی که ما عمیقا نگران اعلام اخیر ایران درباره کاهش بیشتر محدودیت‌های مندرج در توافق هسته‌ای هستیم، اما همچنان به برجام به عنوان قراردادی مهم برای امنیت مشترک‌مان و جلوگیری از اتمی شدن ایران نگاه می‌کنیم.

دولت جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۵ دی طی بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. طبق بیانیه دولت، ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت ترامپ اردیبشهت سال گذشته به صورت یکجانبه از توافق هسته ای که با قدرت های جهان آن را امضا کرده بودند، خارج شد. واشنگتن پس از خروج از برجام تحریم های غیرقانونی را نیز علیه ایران اعمال کرد.