گردشگری و توریسم

۲۵۸ روستای استان بوشهر در برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی قرار دارند

علی باستین روز دوشنبه در جلسه کمیته برنامه‌ریزی گناوه با دستور کار بررسی برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستاهای بخش مرکزی افزود: این طرح بر اساس جز یک بند الف ماده ۲۷ قانون ششم توسعه بصورت  مشارکتی و با هدف ایجاد اشتغال پایدار، بهبود معیشت در سطح خانوارها و توانمدسازی افراد جامعه محلی روستاهای استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته‌است.

وی اضافه کرد: سهم استان بوشهر بر اساس تعداد روستاها مشخص و مطالعه این طرح با بکارگیری مشاوران اجرایی در بخش مرکزی گناوه ۱۲ روستا مشخص شده‌است.

باستین اظهارداشت: برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح‌ها به سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها واگذار  و در این ارتباط، تمهیدها و برنامه‌ریزی لازم در این استان اندیشیده و نشست‌های کارشناسی با شهرستان‌ها انجام شده است.

وی افزود:  این طرح بصورت کامل مشارکتی در روستاها اجرایی و با تک تک مسئولان متولی و محلی روستایی، دهیار، شورای اسلامی و فرمانداری جلسه برگزار شده‌است.

رئیس کارگروه آمایش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: در این طرح از مشاور خواسته شده‌است تا همه قابلیت و  فعالیت‌های سطح روستاها که می‌تواند منجر به اشتغال و کاهش مهاجرت، درآمدزایی و ایجاداشتغال پایدار شود را بخوبی شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه  یکسری الزام‌ها در تعریف نهایی طرح‌های اشتغال‌زایی در روستاها مورد تاکید قرار گرفته‌است، افزود: با توجه به محدودیت و کمبود منابع آب در استان بوشهر در اجرای هر طرحی در روستاها، این مهم مدنظر این سازمان قرار گرفته‌است.

وی بیان کرد: توجه به اسناد بالادستی اعم توسعه طرح آمایش و سند چشم‌انداز و مقررات و دستورالعمل‌های دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با اشتغال مدنظر قرار گرفته‌است و سعی می‌شود فعالیت‌هایی که پیش‌بینی می‌شود متناسب و هماهنگ با سامانه کارا باشد.

رئیس کارگروه آمایش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: انتخاب روستاها در پهنه دهستان و بخش طوری است که بتوانیم بین آن مناطق پیوند زنجیره تولید، توزیع، مصرف و بازار برقرار شود.

وی بیان کرد:  توجیه‌پذیری طرح و درآمدزایی، توانمندسازی روستاییان بویژه با تاکید طرح تسهیل‌گیری روستایی نیز مدنظر و اهتمام است.

بیش از ۲۰ درصد از جمعیت ۱۰۳ هزارنفری شهرستان گناوه در روستاها سکونت دارند.