گردشگری و توریسم

فاز دوم آبگرم قینرجه شهرستان نیر اجرا می‌شود

عباس جنگی روز یکشنبه در نشست با فرماندار شهرستان نیر اظهارداشت: از اوایل خردادماه سال آینده فاز دوم آبگرم قینرجه اجرایی خواهد شد.

وی افزود: شهرستان نیر از پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه آب‌های گرم و معدنی برخوردار است و باید شرایط را برای ورود بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری و توسعه آبگرم‌ها در این شهرستان فراهم کنیم.

او  به اهمیت ایجاد اشتغال پایدار در بخش توسعه آبگرم‌های معدنی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: با توسعه زیرساخت‌ها در بخش آبگرم‌های معدنی و ورود بخش خصوصی

می‌توان انتظار ایجاد اشتغال پایدار و افزایش توریست در منطقه داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از آمادگی این مجموعه برای توسعه همه‌جانبه شهرستان نیر در بخش توسعه آبگرم‌های معدنی خبر داد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از هر اقدامی که منجر به توسعه آبگرم‌ها باشد، حمایت خواهد کرد.

وی بر لزوم جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و تجاوز به بستر رودخانه‌ها تاکید کرد و افزود: برای ساماندهی وضعیت رودخانه‌های موجود در حریم و داخل شهرها و معرفی جاذبه‌های گردشگری و آبگرم‌های معدنی به گردشگران نیز باید اقدامات مناسبی انجام شود.
فرماندار شهرستان نیر هم در این نشست گفت: مطالعات حریم و بستر رودخانه آغلاغان نیر بازنگری می‌شود.

ابراهیم امامی با اشاره به موضوع حریم رودخانه آغلاغان نیر واقع در مناطق گردشگری بولاغلار و داخل شهر نیر که مشکلاتی برای اهالی و شهروندان ساکن حاشیه رودخانه ایجاد کرده ، افزود: وزارت نیرو برای صیانت از حقوق مردم تلاش می‌کند و اگر محدویتی قائل می‌شود به نفع مردم است.
او اظهارداشت: مناطق  آبگرم این شهرستان از مکان‌های مناسب گردشگری استان هستند که مورد توجه قرار نگرفته و مغفول مانده‌اند. 

وی افزود: گردشگری در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی این شهرستان نقش مهم و اساسی دارد از این رو باید شرایط معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و حضور هرچه بیشتر گردشگران به این شهرستان به بهترین نحو فراهم شود.
وی همچنین با اشاره به قابلیت‌های فراوان منطقه از حیث داشته‌های چشمه‌ها و آب‌های سرد و گرم معدنی خواستار مساعدت همه‌جانبه مدیران ذیربط استان در احداث و ساماندهی آبگرم‌های معدنی شد. 
شهرستان نیر در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

واقع شدن نیر در دامنه کوه سبلان و دارا بودن ۱۳ چشمه آبگرم جوشان در شهرستان نیر رتبه دوم را به این شهرستان رقم زده و این مواهب پاسخی برای خستگی گردشگران و مسافران از سوی طبیعت است.

به گزارش ایرنا ، بوشلی ، بولاغلار ، قینرجه ، ایلانجیق ، حمام دره‌سی ، دیبسیز گلی ، تجرق ، دیمان ، داش‌آلتی ، الله‌اکبر ، قره‌بلاغ ، سقزچی و چشمه حمام قره‌شیروان مجموعه بی نظیر چشمه‌های معدنی این شهرستان است که درمان امراض پوستی ، روماتیسم ، دردهای مفصلی ، بیماری‌های تنفسی ، بیماری‌های دستگاه گوارش و بیماری‌های حرکتی از جمله ویژگی‌های این آبگرم‌های معدنی است.

با وجود این که شهرستان نیر مجموعه قابل توجهی از چشمه‌های آب‌های معدنی را در بطن خود گرد آورده غفلت از این امکان موجب شده تنها تعداد اندکی از چشمه‌های این منطقه قابل استفاده برای مراجعان باشد که می‌توان از آن جمله به مجموعه آبدرمانی قینرجه اشاره کرد.