گردشگری و توریسم

نهضت سوادآموزی، آموزش بزرگسالان را کلید زد

شاپور محمدزاده روز پنجشنبه در همایش تجلیل از فعالان عرصه سوادآموزی خراسان شمالی اظهار داشت: آموزش های سازمان نهضت سوادآموزی، معادل دوره ابتدایی در آموزش و پرورش است البته اکنون آموزش بزرگسالان در دوره های شبانه انجام می شود اما ساز و کار آن با روزانه یکسان است.

وی گفت: قرار است آموزش دوره متوسطه اول و دوم بزرگسالان با ساختار جدید و مطابق با مقتضای این قشر انجام شود و تلاش داریم تا محتوا و برنامه آموزشی مختص این قشر باشد.  

محمدزاده در باره دستاوردهای انقلاب در حوزه سوادآموزی گفت: بر اساس سرشماری سال ۵۵، تنها ۴۸.۸ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال کشور باسواد بوده اند که این رقم در سال ۹۵ به ۹۴.۷ درصد رسیده است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: امسال میزان باسوادی در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ ساله به ۹۶ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از فعالیت های این سازمان معطوف به بانوان بوده است، گفت: میزان باسوادی بانوان پیش از انقلاب تنها ۳۰ درصد بود که این رقم اکنون به ۹۱.۲ درصد رسیده است.

به گفته وی، پیش از انقلاب میزان باسوادی مردان کشور ۳۰ درصد از این شاخص در زنان جلو بود اما اکنون این رقم به ۲.۸ درصد رسیده است.  

رییس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بی سواد در کشور وجود داشت که ۴۰۰ هزار تن از این شمار اتباع خارجی هستند و البته اکنون شمار بی سوادان کشور به کمتر از ۲ میلیون نفر رسیده است.