گردشگری و توریسم

۶۵۷ طرح در قالب سند توسعه گردشگری آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود

مرتضی آبدار روز پنجشنبه در کارگروه گردشگری هشترود با اشاره به اجرای ۸۲ طرح با سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومان و با اشتغالزایی چهار هزار و ۵۰۰ نفر تا پایان امسال افزود: این طرح ها در شهرستان های تبریز، بستان آباد، شبستر، جلفا، خداآفرین، کلیبر، چاراویماق، بناب، اسکو، هادیشهر، میانه، سراب، آذرشهر، اهر، مراغه، هشترود، مرند، خسروشهر و هریس در حال احداث است.
وی با تاکید بر توجه به مقوله بوم گردی در شهرستان ها خاطر نشان کرد: ۲۰۰ اقامتگاه بوم گردی در استان مجوز فعالیت گرفته اند که  چهار پروژه بوم گردی در کلیبر، بستان آباد و هریس در حال اجراست که با اتمام آن ها در مجموع ۱۹۰ تخت اقامتی به ظرفیت تخت های بوم گردی اضافه خواهد شد.
آبدار از واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی خبرداد و گفت: تا پایان سال ۱۵ موزه احداث خواهد شد و تاکنون نیز۱۰ موزه احداث شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای جذب گردشگر در ۱۱ سد استان خبرداد و افزود: به دنبال تدوین و تعریف مسیرهای گردشگری و اجرای پروژه های مختلف سرمایه گذاری براساس ظرفیت های هر شهرستان هستیم.
فرماندار هشترود نیز در این کارگروه خواستار ثبت جهانی قلعه باستانی ضحاک و پایگاه ملی این قلعه شد و گفت: امسال موافقت اصولی برای ساخت ۲ باب هتل و ۲ باب کافه خانه سنتی در مسیر قلعه ضحاک داده شده است.
امین امینیان در ادامه ازمکان یابی و نقشه برداری پل معلق یا شیشه ای در قلعه ضحاک توسط بخش خصوصی خبر داد.
وی گفت: همچنین ۱۰۰ میلیون تومان برای تعمیر و مرمت بقعه بایزید بسطامی که در کنار آزاد راه پیامبر اعظم ص قراردارد هزینه شده است.
امینیان همچنین از برگزاری  دومین جشنواره ماهیگیری در سد سهند در اردیبهشت سال ۹۹ خبرداد و افزود: این جشنواره امسال به صورت کشوری برگزار خواهد شد و روز ملی ماهیگیری به نام هشترود ثبت خواهد شد و در صورت گرفتن مجوز جشنواره زمستانی نیز در این شهرستان نیز اجرا خواهد شد.
فرماندار هشترود گفت: با توجه به اینکه شهرستان هشترود در تولید گندم در استان مقام اول را دارد و به انبار غله استان مشهور است و هر سال جشنواره برداشت گندم بنام (هالاخ لاماخ) در این شهرستان برگزار می شود خواستار ثبت ملی برداشت گندم بنام هشترود شد.
در این جلسه جلیل دین محمدی خبرنگار ایرنا در هشترود به دلیل پوشش مناسب خبرهای گردشگری تقدیر شد.