گردشگری و توریسم

همه بخش های شورای نگهبان بسیج شدند؛ از ۷ صبح تا ۱۲ شب

عباسعلی کدخدایی در توییتی یکشنبه شب نوشت: مدتی است که جلسات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در طول هفته برگزار می‌شود. به موازات آن جلسات کارشناسان نیز تشکیل می‌شود که تا حدود نیمه شب ادامه دارد. تعداد زیاد پرونده‌ها باعث شده تا همه بخش‌های شورا برای آماده سازی آنها بسیج شوند. آغاز کار حدود ۷ صبح و پایان، حدود ۱۲ نیمه شب.

پیش تر، سخنگوی شورای نگهبان درباره زمان اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در دهه دوم بهمن اسامی قطعی اعلام می‌شود، که پس از آن تبلیغات انتخاباتی شروع خواهد شد.

کدخدایی چند روز پیش در توییتی دیگر از کم کاری های قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی گلایه کرد و نوشت: مشکل انتخابات را نه در «نظارت شورای نگهبان» بلکه در «انجام ندادن وظایف نمایندگی» و تصویب نشدن قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی دانست.

عضو شورای نگهبان تصریح کرد: «نظارت شورای نگهبان مشکل انتخابات نیست، مشکل انجام ندادن وظایف نمایندگی، از جمله عدم تصویب قانون جامع انتخابات در طول ۴ سال گذشته است. این سوال همچنان باقی است که چرا قانون انتخابات به تصویب نهایی نرسید و بعد از هر بار طرح در مجلس از دستور خارج می شد؟»

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مجلس می‌توانست جلو ثبت نام بی‌رویه داوطلبان انتخابات مجلس را بگیرد، گفت: ملاک شورا در بررسی صلاحیت و برگزاری انتخابات و نظارت بر انتخابات قانون است و ما تلاش خواهیم کرد اجرای صحیح قانون را داشته باشیم تا حقی از کسی تضییع نشود.

همچنین روز شنبه در نشست خبری که در محل شورای نگهبان برگزار شد خبرنگاری از کدخدایی پرسید، تعداد زیادی عدم احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان روی می‌دهد در حالی که هیات های اجرایی بسیاری را تایید می کنند؛ چرا شورای نگهبان اکثر نامزدها را احراز صلاحیت نمی‌کند؟ کدخدایی پاسخ داد: ما خود به این موضوع گلایه داریم. ‌معتقدیم همه نهادها و دستگاه‌هایی که در حوزه مربوطه وظیفه دارند باید بر اساس قانون وظیفه خود را انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: اگر کسی وظیفه اش را انجام ندهد به این معنا نیست که ما هم وظیفه خود را انجام ندهیم ما موظفیم قانون را به درستی اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه مجلس با تصویب قانون، می‌توانست از این گسترش ثبت نام‌ها جلوگیری کند، تصریح کرد: در دور گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم که ۹ هزار نفر ثبت نام اولی بودند این بار هم ۱۱ هزار نفر ثبت نام اولی داریم به این معنی که ۹ هزار نفر قبلی که ثبت نام اولی بودند در این دور ثبت نام نکردند و از صحنه خارج شده اند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: قانونگذار می‌توانست طوری قانون بنویسد که جلو ثبت نام بی‌رویه را بگیرد تا هیچ هزینه ای برای هیچ نهادی نشود.