گردشگری و توریسم

قطع درختان باغی در کردستان رو به افزایش است

سعدی نقشبندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره با افزایش قیمت چوب اظهار داشت: باغداران تنها بعد اقتصادی این مساله را در نظر می‌گیرند و به همین دلیل شاهد افزایش قطع درختان باغی در سطح استان هستیم.

 وی تاکید کرد: براساس مواد ۴۲ و ۴۸ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، قطع، تهیه چوب و هیزم از منابع ملی و توده‌های جنگلی و همچنین حمل چوب و هیزم و زغال حاصل از درختان جنگلی بدون دریافت پروانه ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی و قضایی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به تشدید نظارت بر خروجی‌ها و ورودی‌های استان اشاره کرد و افزود: تمام محموله‌های چوب به دقت بررسی می‌شود البته در مواردی شاهد هستیم چوب‌های قاچاق استتار می‌شود که بارها کشف شده است.

وی به راهکار جلوگیری از افزایش قطع درختان باغی هم اشاره کرد و یادآور شد: جهاد کشاورزی باید در باغاتی که باغدار قصد قطع درختان به منظور اصلاح دارد بررسی لازم ر انجام دهد و در صورت تایید مجوز حمل صادر کند.

نقشبندی با بیان اینکه بر اساس حکم قضایی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تنها در بحث قاچاق چوب‌های جنگلی ورود پیدا می کند، گفت: برخی اماکن چوب‌فروشی در استان وجود دارد که چوب قاچاق جنگلی را به صورت آشکار عرضه نمی‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: در بحث قطع درختان با جدیت نیروهای ما ورود پیدا می‌کنند ولی واقعیت این است وقتی درختی قطع شد، ارزشی ندارد.

وی پیشگیری از قطع درختان را مهمتر از کشف چوب قاچاق برشمرد و افزود:  باید اهمیت این مساله را برای مردم، جوامع محلی، دهیاران و شوراها تبیین و تشریح شود تا در زمینه درختان جنگلی و بستر رودخانه مدیریت کنند تا قطع درختان را به موقع گزارش دهند.

توسعه زراعت چوب راهکار مقابله با قاچاق

نقشبندی یکی از حیاتی‌ترین راهکارها برای برون رفت از بحران تخریب و نابودی بیشتر جنگل‌ها را، توسعه زراعت چوب در کشور به ویژه در خارج از جنگل‌ها دانست و گفت: با این اقدام می‌توان در اولین مرحله با تولید فراوان چوب و رفع حداقل نیازهای چوبی کشور، فرصت کافی برای برنامه‌ریزی‌های بعدی و مقابله با سایر عوامل مخرب را داشت.

وی واگذاری نهال رایگان صنوبر به افرادی را که در محدوده‌های زراعی و یا ملی و بستر رودخانه‌ها، زمین‌هایی به صورت عرفی دارند ر ا از جمله اقدامات در زمینه زراعت چوب اعلام کرد و افزود: این افراد می توانند نهال کشت و بعد از رشد آنها قطع کرده و بفروشند که این طرح می‌تواند نفسی برای جنگل زاگرس باشد.

نقشبندی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته یکی از برنامه‌های اصلی و راهبردی دولت‌ها همین زراعت چوب است تا از فشار به عرصه‌های جنگلی بکاهند.

وی درباره این طرح اضافه کرد: زراعت چوب بعد از چهار سال به ثمر می‌رسد و میزان درآمد ناخالص در یک هکتار به ۲۵۰ میلیون ریال می‌رسد که ۳۰ درصد آن هزینه‌های جاری است و سود آن  باز هم نسبت به زراعت آبی توجیه بیشتری دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: مردم منطقه ما بر این باور هستند که زراعت در همان سال اول به ثمر می‌رسد و به هیمن دلیل رغبتی به زراعت چوب ندارند ولی حمایت های لازم و کافی از مجریان این طرح انجام می شود.