گردشگری و توریسم

وزیرخارجه ترکیه : سازمان همکاری اسلامی توان حل منازعات جهان اسلام را ندارد

به گزارش خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو در سخنانی گفت: این وضعیت سازمان همکاری اسلامی در شرایطی است که امروز میان کشورهای اسلامی وحدتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اوضاع متشنج لیبی، نسبت به تلاش برخی گروه‌ها و عناصر داخلی و خارجی در این کشور هشدار داد و اضافه کرد که کسانی هستند که می خواهند لیبی را به سوریه ای دیگر تبدیل کنند.

وی تاکید کرد که اگر اینطور شود، کشورهای منطقه  باید به میدان بیایند.

این سخنان درحالی گفته شد، که منابع مطلع در حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز اعلام کردند که درخواست (لیبی) برای اعزام نیرو به این کشور روز پنجشنبه آتی در پارلمان بررسی خواهد شد.

دولت وفاق ملی لیبی پنجشنبه گذشته رسماً از ترکیه درخواست کمک نظامی کرده است.

طرابلس از ترکیه خواست که برای مقابله با حمله نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به پایتخت، طرابلس را مورد حمایت نظامی هوایی، زمینی و دریایی خود قرار دهد.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه نیز پیش‌تر گفته بود که پارلمان این کشور احتمالاً هشتم یا نهم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸-۱۹ دی) مجوز اعزام نیروی نظامی ترکیه به لیبی را صادر خواهد کرد.

ترکیه و لیبی ششم آذر ماه و در جریان سفر السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و توافق دوم درباره توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف است.

این توافق اعتراض بسیاری از جمله مصر، یونان و قبرس را به دنبال داشته است.

از آغاز تنش‌ها میان دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی (تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر)، کشورهای مصر، عربستان ، امارات متحده عربی و روسیه از ارتش ملی لیبی و کشورهای ترکیه و قطر نیز از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.