گردشگری و توریسم

گلوبال تایمز: نباید درباره رزمایش مشترک اغراق شود

«گلوبال تایمز» که یکی از روزنامه های دولتی حزب حاکم چین است در این مطلب آورده است چین به دنبال ورود به منازعات و مناقشات خاورمیانه و خلیج فارس نیست اما روابط رو به رشد و دوستانه ای با همه کشورها دارد.

گزارش ادامه می دهد چین به دنبال برتری طلبی در خاورمیانه و توسعه نظامی نیست و از صلح در این منطقه حمایت می کند و نمی خواهد سوء تفاهمات باعث نگرانی شود.

گلوبال تایمز تصریح کرد ایران و روسیه از دوستان چین هستند هیچ کشوری چین را یک انحصار طلب در خاورمیانه نمی داند لذا آمریکا و برخی از قدرت های غربی باید نگاه دقیق تری به رزمایش داشته باشند که هدف آن تقویت همکاری ها بین این کشورهاست.

گزارش با بیان اینکه برگزاری رزمایش سه کشور در دریای عمان که از روز جمعه شروع شده مورد توجه گسترده جامعه بین المللی و برخی از کشورهای غربی و البته رسانه های غربی و آمریکایی قرار گرفته است می نویسد رزمایش در شرایطی که تنش ها بین آمریکا،  ایران و عربستان افزایش یافته است برگزار می شود و همزمان باعث تقویت ارتباطات چین و روسیه شده است و آمریکا آن را نوعی اتحاد میان سه قدرت می داند.

نشریه ادامه می دهد ارتباطات چین،  ایران و روسیه در حال افزایش است البته در این میان برخی غربی ها درباره این رزمایش مبالغه کرده اند و مسلما نباید این رزمایش باعث نگرانی شود چین با دیگر کشورهای خاورمیانه رزمایش برگزار می کند و در برخی از رزمایش های مشترک و چند جانبه نیز آمریکا شرکت کرده است.

گلوبال تایمز در پایان هدف از برگزاری این رزمایش را امنیت خطوط کشتیرانی و مقابله با نیروهایی عنوان کرد که می خواهند امنیت را تهدید کنند.

رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه از روز جمعه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.

سخنگوی وزارت دفاع چین با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک دریایی این کشور با ایران و روسیه اظهار کرد نشان دادن حسن نیت و توانایی سه طرف در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی،  امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده مشترک آغاز شده است.

«ووچیان» تعمیق مبادلات و همکاری بین نیروی دریایی سه کشور را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و افزود: این رزمایش مشترک یک مبادله نظامی عادی میان سه کشور است که مطابق با قوانین و مقررات بین المللی انجام شده است و هیچ ارتباطی با اوضاع منطقه ندارد.

وی افزود: نیروی دریایی چین ناوشکن «شی نینگ»  مجهز به موشک انداز هدایت شونده را به این تمرین مشترک اعزام کرده است.

سرتیپ پاسدار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران نیز روز چهارشنبه در نشست خبری اعلام کرده بود این رزمایش در جهت تقویت و افزایش تجربه در امنیت تجارت بین المللی در این منطقه برگزار می‌شود.

وی تبادل تجربه امنیت در میان کشورهای ایران،  روسیه و چین و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی را از دیگر اهداف این رزمایش عنوان کرد و گفت: پیامدهای امنیتی این رزمایش برای کل کشورهای جهان خواهد بود و ثبات امنیتی را در پی خواهد داشت.

سردار شکارچی همچنین گفت: هدف دیگر این رزمایش کسب و تبادل تجربه در حوزه عملیات امداد و نجات برای حوادث دریایی است که از زمان شروع این رزمایش نیز انجام می‌شود.