گردشگری و توریسم

محدودیت اختیارات مهم‌ترین چالش شوراهای اسلامی خراسان رضوی است

علی محمد الهیاری روز پنجشنبه در جلسه اعضای کمیسیون بودجه و عمران این شورا افزود: با واگذاری اختیارات بیشتر به شورای اسلامی استان‌ها از سوی قانونگذار می‌توان رویکرد قانون اساسی در جهت رفع تبعیض و مشارکت مردم در حوزه تصمیم‌گیری را انتظار داشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر اعضای شورای اسلامی استان در تصویب بودجه و کمیته بودجه و برنامه‌ریزی شهرستان‌ها یا حضور ندارند یا حق رای ندارند.

وی گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ دهیاری در استان خراسان رضوی با ۷۴ بخش دایر است و تعداد کل اعضای شوراهای اسلامی استان حدود هشت هزار و ۶۰۰ نفر می‌باشد.

الهیاری با بیان اینکه آموزش و تبادل نظر در حوزه مدیریت شهری و روستایی از رسالت‌های شورای اسلامی استان است افزود: تنظیم بودجه سالیانه از وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست و در این جلسه با تبادل‌ نظر بین همکاران شورا و کارشناسان استانداری امید است بتوانیم لایحه بودجه کاملتری را برای سال آینده در راستای توسعه مناطق روستایی و شهری تهیه کنیم.

معاون امور زیربنایی دفتر امور روستایی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: حوزه دهیاری‌ها به دلیل گستردگی و ملاحظات جغرافیایی، اقلیمی، منطقه‌ای، اجتماعی و مذهبی تابع تغییرات بسیار هستند.
حمیدرضا سراجی با بیان اینکه شوراهای اسلامی نیاز به آموزش دارند افزود: این موضوع وظیفه مدیریت روستایی و راهبری امور روستایی در استان را سخت می‌کند، چرا که به طور مثال آموزش ۲ هزار و ۵۰۰ دهیار در خراسان رضوی نیازمند زمان طولانی و مصادف با اتمام دوران مسوولیت آنهاست. 
وی با بیان اینکه هر سال بخشی از اعتبارات بودجه شوراهای اسلامی از منابع جاری دهیاری‌ها تامین می‌شود ادامه داد: حداکثر ۱۰ درصد بودجه جاری دهیاری‌های درجه یک و دو، پنج درصد بودجه دهیاری‌های درجه سه و چهار و همچنین سه درصد بودجه جاری دهیاری‌های درجه پنج و ۶ قابل تامین از اعتبار بودجه شورای اسلامی استان است.

وی گفت: ضوابط تدوین بودجه‌های شوراهای اسلامی باید در تعامل درون سازمانی و تعامل بین شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها حاصل شود.