گردشگری و توریسم

قانون جدید شهروندی هند و سکوت هنرمندان مسلمان بالیوود 

به گزارش رویترز، “آنوباو سینها” کارگردان منتقد نارندرا مودی نخست وزیر هند از سوپراستارهای مسلمان بالیوود چهارشنبه خواست که سکوت خود را در مورد قانون شهروندی که موجب اعتراضات مرگبار در کشور شده است، بشکنند.  
سینها در بیانیه‌ای خطاب به سه بازیگر مسلمان مطرح سینما بالیوود (امیرخان، شاهرخ خان، سلمان خان) از آنان خواست مواضع صریح خود را در مورد تصویب قانون جدید شهروندی اعلام کنند زیرا آنها می‌توانند میلیون ها هوادار را تحت تأثیر قرار دهند.

سینها در مصاحبه با رویترز گفت: من بسیار عصبانی هستم که چرا بازیگران مسلمان سینمای بالیوود در مورد تصویب قانون جدید شهروندی هند هیچ واکنشی نشان نداده‌اند؟  
اعتراضات گسترده به اصلاح قانون شهروندی هند و طرح ثبت نام شهروندی این کشور تاکنون ۱۸ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشته است.  
حدود ۱۰۰ هزار تن در ایالت آسام روز سه شنبه در اعتراض به اصلاح قانون شهروندی به خیابان‌ها آمده و زندگی عادی در این ایالت را مختل کردند. مغازه‌ها، بانک‌ها و سایر مراکز اقتصادی این ایالت نیز در حمایت از معترضان اعتصاب کردند.  
راهپیمایی آسام یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات به اصلاح قانون شهروندی هند در چند هفته اخیر محسوب می‌شود.  
براساس گزارش‌ رسانه‌ها تاکنون هزاران نفر در سراسر هند به اصلاح قانون شهروندی این کشور که برای اولین بار مذهب را به عنوان شرط پذیرش شهروندی هند قرار می‌دهد، اعتراض کرده‌اند.  
“آمیت شاه” وزیر کشور هند روز چهارشنبه در مصاحبه با رسانه‌های هند تاکید کرد که اصلاح قانون شهروندی حق هیچ شهروند هندی را از وی سلب نمی‌کند و با هدف اهدای حقوق شهروندی به یک گروه خاص از مردم طراحی شده است.  
وزیر کشور هند همچنین اعلام کرد که دولت هند به دنبال اجرای سراسری طرح ثبت نام شهروندی نیست.  
مودی نخست وزیر هند نیز چند روز پیش درپی تظاهرات مخالفان علیه این قانون در دهلی نو گفت: مسلمانان هند نباید هیچ نگرانی در مورد اصلاح قانون شهروندی و طرح ثبت نام شهروندی این کشور داشته باشند و احزاب سیاسی مخالف در حال انتشار اخبار کذب و شایعه در این مورد هستند.