گردشگری و توریسم

آمریکا: تلاش‌ برای مقابله با چین و روسیه در خاورمیانه را افزایش می‌دهیم

به گزارش اسپوتنیک، «دیوید شِنکِر» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک روز دوشنبه به وقت محلی در گفت وگو با خبرنگاران مدعی شد: ما در سال گذشته به دلیل سیاست‌هایی که دولت اتخاذ کرده است موفقیت‌هایی داشتیم.
وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه ایران گفت: ما از چالش‌هایی که بر جای مانده است، آگاهیم. یکی از این چالش‌ها نفوذ مضر ایران در منطقه و جهان است.
شنکر افزود: ما همچنین در سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش تلاش‌های آمریکا برای مقابله با مداخله روسیه و قلدری چین در منطقه خواهیم بود.
مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا ۲۲ آذر در اندیشکده شورای روابط خارجی گفته بود: ما وارد دوره‌ای از رقابت ابرقدرت‌ها شده‌ایم. اولویت‌های اصلی ما نخست چین و سپس روسیه است. هر دو کشور بسرعت در حال به‌روزرسانی نیروهای نظامی و گسترش توانمندی‌های خود در حوزه‌های سایبری و فضایی هستند.
به گفته اسپر، چین در حال توسعه پیوندهای اقتصادی خود در سراسر آسیا و روسیه نیز به دنبال تضعیف انسجام ناتو است.
اسپر ۲ روز قبل از آن نیز در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا حضور یافت و در سخنانی، چین و روسیه را در صدر چالش‌ های امنیت ملی آمریکا دانست.
وی همچنین اولویتهای راهبرد دفاعی آمریکا در خاورمیانه را چنین بیان کرد: تقویت توانایی‌ های دفاعی متحدان منطقه‌ای، پیشبرد مشارکت و تقسیم مسؤولیت در قبال نگرانی‌های امنیتی با متحدان منطقه‌ای، حفاظت از آزادی ناوبری، جلوگیری از پناهگاه امن برای تروریست‌ها به منظور تهدید کشور ما و کاهش تهدید سلاح‌های کشتار جمعی این اولویت‌ها را تشکیل می‌دهند.