گردشگری و توریسم

ابراز نگرانی سازمان ملل از روند رو به رشد شهرک سازی صهیونیست‌ها

به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، ملادینوف با ابراز نگرانی از افزایش احداث شهرک های صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی گفت: در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ میلادی ۶ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در این منطقه از سوی اسرائیل احداث یا با ساخت آن موافقت شد.

وی افزود: کابینه اسرائیل از سال ۲۰۱۶ برای احداث بیش از ۲۲ هزار واحد مسکونی در شهرک های صهیونیستی در کراینه باختری و قدس شرقی برنامه ریزی کرد و مناقصه هایی نیز برای احداث ۸ هزار واحد مسکونی دیگر صادر کرد.

فرستاده ویژه صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه اضافه کرد: این آمارها برای همه کسانی که از برپایی کشور مستقل فلسطینی حمایت می کنند، نگران کننده است.

ملادینف چهارشنبه گذشته نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع فلسطین برگزار شد، به گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۴ اشاره کرد و افزود: همانطور که در گزارش آمده است، در این مدت هیچ اقدامی برای “متوقف کردن شهرک سازی در فلسطین اشغالی از جمله قدس شرقی” انجام نشده است.

از زمان پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و با چراغ سبز وی، احداث شهرک های صهیونیستی افزایش یافته است.

ساخت شهرک از سوی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی یک موضوع قدیمی اما همیشگی در قضیه فلسطین محسوب می شود؛ بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهرک های کرانه غربی رود اردن و  ۲۰۰ هزار نفر دیگر نیز در شهرک‌های موجود در قدس اشغالی زندگی می‌ کنند.

رژیم صهیونیستی در جریان جنگ شش‌ روزه در سال ۱۹۶۷ با کشورهای مصر، سوریه و اردن، مناطقی از جمله قدس شرقی و کرانه غربی رود اردن را به تصرف خود درآورد و بلافاصله ساخت شهرک‌ در این مناطق را آغاز کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶(آذر ۹۵) از اسرائیل خواست برنامه‌های شهرک ‌سازی در مناطق اشغالی را پایان دهد.