اخبار گردشگری

حل مشکل بیمه راهنمایان از محل عوارض

معاون گردشگری کشور با بیان اینکه پیشنهاد شده از محل عوارض خروج مشکل تامین بودجه بیمه راهنمایان حل شود، گفت: برای خودروهایی که پلاک گردشگری می گیرند می توان سهمیه بنزین در نظر گرفت.

سفرهای نوروزی امسال بازم با چالش گرانی روبرو خواهد بود. گرانی بنزین و افزایش عوارض خروج از کشور به همراه بالا رفتن نرخ دلار باعث شده تا امسال نه تنها سفرهای خارجی بلکه سفرهای داخلی نیز با چالش رو به رو شود و کاهش پیدا کنند. به نحوی که پلیس راهور ناجا از کاهش سفرهای داخلی خبر می دهد و فعالان گردشگری نیز از ماه ها قبل اعلام کرده اند که میزان سفر مردم کمتر از قبل شده است. یکی از مهمترین دلایل آن هم همین گرانی هاست. گرانی عوارض خروج از کشور که از ۷۵ هزار تومان در سال ۸۶ به ۲۶۴ هزار تومان در سال ۹۹ رسید یا سهمیه بندی بنزین سفر.

کدام یک از این عوامل توانست مردم را برای نوروز ۹۹ تشویق به سفر کند آن هم به مقصد استان هایی که کمتر گردشگر دارند تا توزیع سفر در ایران اتفاق بیفتد؟

در این میان متولیان گردشگری چه کرده اند؟ چند وقت پیش ولی تیموری معاون گردشگری به امضای وزیر میراث فرهنگی نامه نوشت که در بحث سهمیه بندی بنزین فکری هم به حال گردشگری ایران شود. نامه ای که گویا به آن بی توجهی شد.

حالا ولی تیموری معاون گردشگری نظر دیگری دارد او به خبرنگار مهر گفت: این موضوع مصوبه دولت بوده به دنبال این هستیم که فضای کار را آماده کنیم تا احتمال سوء استفاده وجود نداشته باشد این فضا می تواند آماده شدن زیرساخت ها باشد امکان اینکه بتوانیم سهمیه ای برای گردشگری بگیریم وجود دارد.

منظور تیموری اختصاص بنزین سفر به عامه مردم نیست. بلکه او در نظر دارد تا برای خودروهای گردشگری پلاک ویژه صادر شود تا از این طریق خودروهای سفر بتوانند از سهمیه بنزین استفاده کنند. او در این باره گفت: ما به برخی شرکت های حمل و نقل گردشگری مجوز می دهیم تا پلاک گردشگری بگیرند در آن صورت می توان سهمیه ای برای آنها اختصاص داد. اگر بگوییم به همه سهمیه سفر بدهید امکان تشخیص اینکه برای سفر استفاده شده یا نه وجود ندارد.

وی درباره اینکه این سهمیه بنزین برای شرکت های گردشگری مناسب است پس این وسط سهم سفرهای مردم چه می شود نیز گفت: بخش به بخش انجام خواهد شد. در برنامه ها رسیدگی به این موضوع قرار دارد.

او دوباره از مزایای پلاک گردشگری گفت و افزود: پلاک گردشگری تنها در بحث بنزین مورد استفاده هست بلکه محدودیت های این خودروهای گردشگری نیز حل خواهد شد مانند توقف آنها در امکان گردشگری و ….

موضوع دیگری که سفرها را دچار چالش خواهد کرد. عوارض خروج از کشور است عوارضی که قرار بود بخش مهمی از آن صرف گردشگری شود منتها وزیر میراث فرهنگی سهم گردشگری را از عوارض ۲۲۰ هزار تومانی سفر اول و ۳۳۰ هزار تومانی سفر دوم و ۴۴۰ هزار تومانی سفر سوم در سال ۹۸ تنها ۱۷ هزار تومان اعلام کرده بود در حالی که قرار بود ۴۰ هزار تومان از سفر اول به گردشگری اختصاص یابد.

با این وجود تیموری معاون گردشگری از افزایش سهم این صنعت از محل عوارض سفر خبر داد و گفت: پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی این بود که سهم گردشگری از عوارض خروج از کشور بیشتر شود. نه اینکه عوارض افزایش پیدا کند. این موضوع را پیگیری کردیم در دولت هم مطرح شد. زمانی که عوارض خروج از کشور افزایش پیدا کرد، سهم گردشگری نیز در سال ۹۹ به ۸۰ هزار تومان رسید. به دنبال این بودیم که سقف عوارض خروج از کشور بالا نرود. به عنوان متولی گردشگری روند را دو سویه می بینیم.

وی درباره اینکه چه اقدامی در این راستا انجام شد گفت: الان ما هم بخشی از دولت هستیم در جلسات وقتی تصمیمی گرفته می شود، نظرات تخصصی می دهند وقتی اکثریت تصویب می کنند ما هم به عنوان عضو دولت باید حمایت کنیم.

حالا تیموری یک خبر هم درباره نحوه هزینه کرد این عوارض داده است و آن هم کمک به تامین هزینه بیمه راهنمایان است او اضافه کرد: بخش خصوصی پیشنهاد کرده از محل عوارض خروج از کشور، درصدی برای بیمه راهنمایان اختصاص داده شود. به ما اعلام شد که برای موضوع بیمه راهنمایان پیشنهاد کنیم از کدام منبع استفاده شود، که از طریق عوارض خروج می توان مشکل بیمه را حل کرد.

اگر سهمیه گردشگری از عوارض سفر به خارج از کشور به وزارتخانه تعلق گیرد حداقل آن است که بخشی از مشکلات صنف فعالان گردشگری حل خواهد شد.

با این وجود باید پرسید وزارت میراث فرهنگی چه برنامه ای برای گردشگری مردم دارد؟ این سوال را تیموری این طور پاسخ داد: همه این برنامه ها برای مردم است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.