گردشگری و توریسم

توسعه کتابخانه‌های روستایی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تکلیف است

«اسماعیل شفاعی» روز دوشنبه در آیین معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در اراک، افزود: این ماده قانونی وظایفی را برای توسعه مراکز کتابخوانی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مشخص کرده وباید با جدیت در قالب بهره‌گیری از خودروهای سیار و ایجاد فضاهای ثابت این مهم دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های کشور تاکنون سه هزار و ۴۰۰ باب کتابخانه در شهرها و دل روستاها ایجاد کرده که سرمایه‌ای ارزشمند در عرصه فرهنگ کشور است.

معاون اداری و مالی کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: هفت هزار و ۵۱۳ کتابدار در کتابخانه‌های عمومی کشور مشغول به فعالیت و ارایه خدمت به مردم هستند.

شفاعی اظهار داشت: نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در گرو توجه به امر مطالعه از سنین کودکی است و این مهم باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این آیین گفت: کتاب کالایی فرهنگی است که برای تلنبار و انبار شدن چاپ نمی‌شود بلکه نوعی اشتراک تجارب و از مهمترین راه‌های انتقال دانایی به شمار می‌رود.

«بهروز اکرمی» بیان کرد: باید تصمیماتی در کشور اتخاذ شود تا تقاضای کتاب در جامعه افزایش یابد و شیوه‌ها و روش‌های گذشته برای کتاب‌خوانی موثر نیست و باید شیوه‌های جدید به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: شمار قابل توجهی کتاب نفیس در کشور چاپ می‌شود که تنها هدیه داده می‌شود و در کتابخانه‌ها نگهداری می‌شود و موضوع این است که نباید به کتاب به‌عنوان دکور منازل نگریست بلکه باید به سمتی حرکت کرد که کتابخوانی نیاز روز جامعه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در ادامه این آیین گفت: کتاب معجزه دین اسلام است و این مهم خود بیانگر ارزش کتاب است.

حجت‌الاسلام«عباس دانشی» افزود: سرانه کتابخوانی در جامعه مناسب نیست و باید این مهم روز به روز افزایش یابد.

در پایان این آیین «مهدی ثامنی» به‌عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی معرفی و از تلاش‌ها و زحمات حجت الاسلام «عباس دانشی» مدیرکل سابق این نهاد و «مجید رستگاری‌گوهر» سرپرست این نهاد تقدیر شد.