گردشگری و توریسم

انتخابات ریاست جمهوری کرواسی به دور دوم کشیده‌ شد

به گزارش ایرنا، اولین نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری در کرواسی حاکی از این است که زوران میلانوویچ از حزب سوسیال دمکراتیک و نخست وزیر سابق این کشور ۳۲ درصد و کولیندا گرابار کیتاروویچ رییس جمهوری کنونی کرواسی ۲۸ درصد آرا را از آن خود کردند.

بنا بر قوانین انتخاباتی کرواسی، اگر هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی موفق به کسب حداکثر آرای مردم نشوند در آن صورت دو نامزد انتخاباتی که بیشترین آرای مردم را به خود اختصاص داده اند در دور دوم برای احراز مقام ریاست جمهوری به رقابت می پردازند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کرواسی در ۵ ژانویه ۲۰۲۰ ( ۱۵ دی ماه) برگزار خواهد شد.

۱۱نفر از احزاب سیاسی و مستقل در انتخابات ریاست جمهوری به رقابت پرداختند.

بنا به اطلاعیه کمیسیون انتخابات کرواسی، ۳ میلیون و ۸۵۴ هزار ۷۶۱ نفر واجد شرایط رای بودند که بیش از ۴۳ درصد در هفتمین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کردند.

انتخابات در بیش از ۶ هزار و ۳۵۰ حوزه رای گیری در روز یکشنبه یکم دی ماه در سراسر کشور از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب برگزار گردید.

دوره ریاست جمهوری در کرواسی ۵ سال است و براساس قانون اساسی این کشور هیچ کس نمی تواند بیش از دو دوره متوالی برای مقام ریاست جمهوری انتخاب شود.

بر اساس قوانین کرواسی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می توانند از طرف حزب سیاسی و یا نهادهای شهروندی مستقل انتخاب و جمع آوری ۱۰هزار امضا از شهروندان از جمله شرایط شرکت آنها در انتخابات است.

عزل و نصب نخست وزیر، دستور برگزاری همه پرسی، اعلام برگزاری انتخابات پارلمانی، فرماندهی کل نیروهای مسلح، عفو عمومی، اعطای نشان های دولتی، اعلان جنگ و صلح و دریافت استوارنامه های سفیران کشورهای خارجی از مسوولیت های رییس جمهوری در این کشور به شمار می رود.

رئیس جمهور کرواسی در سیاست خارجی نفوذ دارد و فرمانده کل قواست اما اداره کشور عمدتا در دست نخست وزیر است.

کرواسی یکی از ۶ جمهوری یوگسلاوی سابق است که بدنبال بروز تحولات بلوک شرق در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد و در سال ۲۰۰۹ به ناتو و در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا ملحق شد.

این کشور با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۴۵۳ هزار نفر و مساحت ۵۶ هزار و ۵۴۲ کیلومتر مربع در جنوب مرکزی اروپا واقع شده و از شمال با اسلوونی و مجارستان، از شمال غربی با صربستان، از شرق با بوسنی و هرزگوین، از جنوب شرقی با مونته نگرو و از جنوب با دریای آدریاتیک همسایه است.

جمهوری کرواسی با جدا شدن از یوگسلاوی سابق در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۱ میلادی به استقلال دست یافت.