اماکن دیدنی ایران

این قول، به عمر «هتل قو» قد می‌دهد؟


چارتر

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، از تهیه‌ طرح مرمت مشارکتی هتل تاریخی «قو» در اهواز خبر داد و اعلام کرد: منتظر ابلاغ اعتبار برای آغاز مرمت این بنای تاریخی هستیم.

ایسنا:به دنبال وقوع سیل در استان خوزستان و آسیب به حدود شش بنای تاریخی در مناطق مختلف استان، نخستین تصاویر از آسیب‌های وارد شده به آثار تاریخی در این منطقه، از «هتل قاجاری قو» در اهواز منتشر شدند.

به گونه‌ای که حکمت‌الله موسوی ـ مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان ـ به ایسنا، اعلام کرد: «بخشی از سقف‌های هتل تاریخی «قو» به دلیل آسیب‌هایی که از گذشته به آن وارد شده بود، در بارندگی‌های چند روز گذشته ریزش کرده‌اند.»

اکنون احمدرضا حسینی بروجنی ـ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ـ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت بحرانی این هتل بعد از بارندگی‌های اخیر در بالکن‌ها و سقف‌های آن، اظهار کرد: هر چند این هتل در اختیار مالک شخصی است، اما با آماده شدن گزارش‌های آسیب‌شناسی و شرح مرمتِ هتل، منتظر ابلاغ اعتبار هستیم تا بتوانیم کار را آغاز کنیم.

او با اشاره به این‌که در سال گذشته برخی اقدامات حفاظتی و مرمت‌های اضطراری در این اثر تاریخی توسط میراث فرهنگی انجام شده‌اند، بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان، شرح عملیات و گزارشی برای ادامه روند کار آماده کرده است و از سوی دیگر مالک هتل به معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی معرفی شده و درخواست کرده‌ایم تا از تسهیلات فنی و اعتباری برای مشارکت در مرمت، احیا و بهره‌برداری هتل استفاده کند.

حسینی با بیان این‌که خوشبختانه مالک هتل نیز برای انجام اقدامات مرمتی در هتل تشویق شده است، ادامه داد: اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان برای مرمت مشارکتی پیش‌بینی کرده‌ایم و منتظریم تا با ابلاغ اعتبار، طرح مرمتی آن اجرایی شود.

شهریور ۱۳۹۲ موسوی ـ معاون وقت میراث فرهنگی استان خوزستان ـ از اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار برای مرمت هتل قو در اهواز خبر داده بود تا بعد از پایان مرمت مشارکتی این هتل تاریخی آن به سفره خانه تبدیل شود، اما آبان سال گذشته مالک بنا در گفت وگو با ایسنا اعلام کرده بود، میراث فرهنگی ۱۸ سال بعد از ثبت ملی خانه، اراده‌ای جدی برای مرمت این بنا انجام نداده است.

روند تدریجی تخریب بنای تاریخی هتل قو از دهه ۵۰ شروع شد. این هتل از سال ۴۷ تا ۵۸ متروکه بود و قبل از سال ۴۷ نیز در اختیار اداره بهداشت اهواز قرار داشت. سال ۵۸ خاندان معصومی این بنا را خریداری کرد و در آنجا زندگی می‌کردند.

به گفته سید محمد معصومی فرزند مالک اولیه، «تا زمانی که در آن جا زندگی می‌کردیم مرتبا در حال تعمیر و مرمت ساختمان بودیم و روح زندگی در آن جریان داشت تا سال ۷۹ که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی برای عکس‌برداری و ثبت ملی بنا به سراغ هتل قو آمدند.»

هتل قاجاری قو در جاده ساحلی اهواز در خیابان خسروی قرار دارد، این اثر تاریخی ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.