گردشگری و توریسم

رایزنی‌های پارلمانی برای تشکیل دولت نجات ملی در لبنان آغاز شد

جلسه ی رایزنی های پارلمانی به ریاست «نبیه بری» تشکیل شد و نخست وزیر منتخب ابتدا با وی گفت وگو و رایزنی کرد.

حسان دیاب که پنجشنبه گذشته از طرف «میشل عون» رییس جمهوری لبنان مامور و مکلف به تشکیل دولت جدید شد دیروز (جمعه) و مطابق قانون اساسی کشورش با سعد حریری، تمام سلام، نجیب میقاتی و فواد سنیوره نخست وزیران پیشین دیدار و رایزنی کرد و موضع و سخنان آنان را در این ارتباط شنید.

کانال های خبری و رسانه های صوتی و تصویری لبنان گزارش کردند که نیروهای ارتش همه ی راه های منتهی به ساختمان مجلس در میدان «النجمه» در مرکز بیروت را بستند و تدابیر امنیتی را تشدید کردند.

روزنامه مسیحی «النهار» چاپ بیروت امروز نوشت: رایزنی های پارلمانی در باره ی شکل و ماهیت دولت که فن سالارانه (تکنوکرات) باشد یا تکنو – سیاسی (ترکیبی از فن سالاران و سیاسیون) که محل اختلاف احزاب است، نخواهد بود بلکه هدف تشکیل دولت کوچک «نجات ملی» مرکب از افراد متخصص است زیرا بحران های اقتصادی، مالی و سیاسی به طور جدی، لبنان را تهدید می کند.

روزنامه ی لبنانی «اللواء» نوشت: نخست وزیر منتخب در پی دولت کوچک نجات ملی متشکل از ۱۸ یا حداکثر ۲۴ وزیر متخصص از همه ی گرایش های حزبی و سیاسی خواهد بود که ۵۰ درصد آنان مسیحی و ۵۰ درصد مسلمان هستند.

این روزنامه افزود: حسان دیاب در ماموریت خود برای تشکیل چنین دولتی با پشتیبانی نیروهای سیاسی و فراکسیون های پارلمانی که پنجشنبه به او رای دادند، بسیار جدی است.

اللواء به نقل از نخست وزیر منتخب نوشت که مخالفت ها و اتهام ها او را از این تصمیم منصرف نخواهد کرد و با تشکیل دولت نجات، اصلاحات اقتصادی و اجتماعی آغاز می شود.

حسان دیاب در حالی رایزنی های پارلمانی را آغاز کرده که جمعه شب، بستن راه ها و برخی بزرگراه ها و اعتراض های شبانه ی خیابانی در بیروت و طرابلس در شمال لبنان تشدید شد و شماری از نیروهای نظامی در اثر پرتاب سنگ و شیشه ی معترضان، زخمی شدند.

روزنامه ی «الجمهوری» میزان خسارت های وارد شده به لبنان طی درگیری های دیشب بیروت و طرابلس را ۷۰ هزار دلار برآورد کرد.

معترضان – که عده ای از آنان دیشب روبروی منزل مسکونی دیاب در غرب بیروت تجمع کردند – با تشکیل کابینه از طرف او مخالف هستند.

برخی کارشناسان پیش بینی می کنند به دلیل مخالفت معترضان و نیز همکاری نکردن برخی فراکسیون های مجلس، تشکیل کابینه ی جدید لبنان هفته ها طول بکشد.

برای نمونه ، فراکسیون «گردهمایی دموکراتیک» وابسته به حزب دُروزی «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط» با ۹ نماینده در مجلس، امروز در بیانیه ای اعلام کرد که در دولت آینده به ریاست دیاب شرکت نمی کند.

دولت قبلی لبنان دهم بهمن ماه ۱۳۹۷ خورشیدی با ۳۰ وزیر و پس از ۹ ماه انتظار و مسابقه طناب کشی میان احزاب و گروه های سیاسی، شکل گرفت.