گردشگری و توریسم

چله مهربانی فرصتی برای شاد کردن دلهای کوچک

به گزارش خبرنگار ایرنا، یلدا آخرین شب پاییز، سنتی دیرینه و آیین کهن مردم ایران است، ایرانیان قرن هاست که با برگزاری جشن؛ این شب را گرامی می دارند، به دیدار بزرگترها می روند و با دور همنشینی و گپ و گفت شب به یاد ماندنی را خلق می کنند.

عده ای  یلدا را فرصتی برای تمرین مهربانی و شاد کردن دل های دیگران می دانند؛ به دیدار سالمندان در آسایشگاه ها می روند، برای کودکان کار، بی سرپرست، بدسرپرست و …. جشن می گیرند و شبی شاد را برای آن رقم می زنند.

به مناسبت فرارسیدن شب یلدا، بهزیستی گیلان نسبت به برگزاری جشن باشکوهی برای کودکان خانه های شبانه روزی در رشت اقدام و با برپایی برنامه های شاد و متنوع دل های آنان را شاد کرد.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت نیز با مشارکت سازمان های مردم نهاد شامگاه جمعه با برگزاری جشن چله مهربانی برای کودکان کار، بی سرپرست و بدسرپرست لبخند را بر لبان آنان نشاند.

جشن چله مهربانی با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و حفظ آیین های کهن ایرانیان و معرفی آن به کودکان و با برگزاری ویژه برنامه های شاد فرهنگی و هنری برگزار شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی رشت شامگاه جمعه در مراسم چله مهربانی در سخنانی آرامش، نشاط و شادابی را نیاز ضروری جامعه دانست و اظهار داشت: نشاط اجتماعی در پویایی جامعه نقش مهمی دارد.

فاطمه شیرزاد با اشاره به در پیش بودن هفته رشت در دی ماه، خواستار همکاری تمامی سازمان های مردم نهاد و دستگاه های مسئول برای هر چه باشکوهتر برگزاری مراسم روز رشت شد.

سیدامیرحسین علوی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت با اشاره به برگزاری جشن چله مهربانی برای کودکان بیان داشت: از تمامی افراد و دستگاه هایی که در اجرای این جشن همکاری داشتند، قدردانی می کنم.

وی با بیان اهمیت برگزاری جشن هایی این چنینی با توجه به فرارسیدن شب یلدا، خاطر نشان کرد: با برگزاری جشن چله مهربانی شبی به یادماندنی برای کودکان خلق و دل هایشان شاد شد.

در مراسم چله مهربانی حسین نحوی نژاد مدیرکل بهزیستی گیلان و جمعی از اعضای شورای اسلامی این کلانشهر حضور داشتند.

علاوه بر این به مناسبت فرارسیدن شب یلدا جشنواره و نمایشگاه یلدا نیز از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت در ۲۶ غرفه شامل صنایع غذایی، سوغات و خوراکی های مربوط به شب یلدا به نمایش گذاشته شده که تا چهارم ماه آینده (دی ماه) از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۲ شب برای بازدید علاقمندان دایر است.

شب یلدا به عنوان یکی از جشن های ایرانی در نقاط مختلف ایران همواره جایگاه خاصی دارد، یلدا مراسمی است که در نخستین شب زمستان و بلندترین شب سال برپا می شود و سابقه ای چند هزار ساله دارد.  

رشت دارای حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت است که در طول روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.