گردشگری و توریسم

اهداف و چشم انداز دیدار و گفت‌وگوی روحانی و مقامات ارشد ژاپن

به گزارش شبکه ان اچ کی ژاپن، آبه روز جمعه، در اولین روز سفر دو روزه رییس جمهوری ایران به ژاپن با روحانی دیدار خواهد کرد.

نخست وزیر ژاپن در این دیدار تلاش دارد روحانی را از قصد و هدف توکیو برای اعزام نیروهای نظامی به خاورمیانه آگاه کند.  

این شبکه خبری افزود: ایمنی کشتی‌های ناوبری در منطقه از اهمیت زیادی برای دولت ژاپن برخوردار است زیرا این کشور بیش از ۸۰ درصد از واردات نفت خام خود از خاورمیانه تامین می کند. 

نخست وزیر ژاپن همچنین در دیدار با روحانی قصد دارد از ایران بخواهد مسئولیت خود را در قبال امنیت  کشتی‌ها به عنوان یکی از کشورهای ساحلی خلیج فارس به انجام برساند.

براساس این گزارش، آبه علاوه براین قصد دارد مواضع ژاپن در مورد ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در خاورمیانه و تثبیت اوضاع در آنجا را تشریح کند.
 
وی قصد دارد تا بار دیگر درخواست خود را به ایران برای جلوگیری از کاهش تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی تکرار کند.  

از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون این نخستین بار است که رییس جمهوری از ایران  به توکیو سفر می کند و روحانی در این سفر  با مقامات بلند پایه این کشور دیدارهای مبسوط و مهمی خواهد داشت.  

مطرح کردن اهداف ژاپن برای اعزام نیروهای دفاعی و نظامی به خلیج فارس در حالی قرار است در دیدار مقامات توکیو و تهران مطرح شود که حزب حاکم ژاپن در ۲۳ آذرماه پیش نویس طرح اعزام نیروهای دفاعی به خاورمیانه را در یک ماموریت مستقل از ائتلاف به رهبری ایالات متحده تصویب کرد.  

 کابینه ژاپن در۲۳ دسامبر (دوم دی ماه) در مورد این طرح تصمیم گیری خواهد کرد.  
در این پیش نویس اهمیت تضمین امنیت ناوبری کشتی‌های ژاپن و یا حامل کالاهای این کشور در خاورمیانه مورد تأکید قرار گرفته و اعزام یک فروند هواپیمای حامل هلیکوپتر و گشت زنی و همچنین حدود ۲۵۰ نیروی دفاعی را برای تقویت جمع آوری اطلاعات ژاپن در منطقه تعیین می‌کند.

براساس این پیش نویس، دولت باید یکی از دو هواپیمای گشتی P-۳C را که در حال حاضر در جیبوتی مستقر است، به منطقه اعزام کند.  

هم اکنون دو فروند هواپیمای گشتی ژاپن P-۳C برای رصد فعالیت‌های دزدان دریایی در خلیج عدن در سواحل سومالی مستقر است.

به نوشته روزنامه مانیچی ژاپن، فعالیت نیروهای اعزامی ژاپن تنها به خلیج عمان و بخش شمالی دریای عرب و همچنین تنگه باب‌المندب که دریای سرخ و خلیج عدن را به هم وصل می‌کند، محدود خواهد شد.