گردشگری و توریسم

برگزاری نشست «مهر و دیدار ۳» با تمرکز بر نهج‌البلاغه

نشست «مهر و دیدار ۳» با حضور مرتضی نظری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، اسفندیار معتمدی، مولف و تاریخ‌پژوه، بخشعلی قنبری، پژوهشگر و نهج البلاغه پژوه و مسعود بهرامی، مدیر مدرسه دارالفنون روز گذشته، 27 آذر ماه، ساعت ۸:۲۰ در سالن همایش مدرسه دارالفنون برگزار شد.

در ابتدای نشست مسعود بهرامی، مدیر مدرسه‌ی دارالفنون که میزبان این نشست صمیمی بود به مهمانان خوش‌آمد گفت و از این‌که این جلسه در تالار همایش این مدرسه تشکیل شده تقدیر و از مربیان و فرهنگیان تشکر کرد و درباره‌ی تأسیس این مدرسه توضیحاتی ارائه داد.

این نشست با موضوع آشنایی بیش‌تر با مفاهیم نهج‌البلاغه و با سخنرانی مرتضی نظری درباره اهمیت نهج‌البلاغه و مأنوس شدن با حکمت های امام علی علیه السلام تحت عنوان برنامه «دیدار با دریا» آغاز شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدا از همه‌ی مدیران و مربیان موفق این نهاد آموزشی و پرورشی تشکر کرددر بخشی از نشست، درباره تاثیر نهج‌البلاغه چنین گفت: «کتاب نهج‌البلاغه جوانب مختلفی دارد، در نتیجه برای زمینه‌های آموزشی کاربردهای بسیاری به همراه دارد».

اسفندیار معتمدی، تاریخ‌پژوه و مؤلف کتاب‌های درسی دومین سخنران این نشست بود و در مورد تأسیس اولین مدارس در ایران و چگونگی ساخت دارالفنون سخن گفت و به شکل خلاصه تاریخ تألیف انتقال دانش تأسیس مدرسه و آموزش و تربیت مربیان را مرور کرد و گفت که هر چند آغاز تألیف کتب درسی توسط استادان خارجی بود، اما با اضافه شدن مترجمانی در کنار این اساتید خارجی به تدریج این علم به مؤلفان فارسی‌زبان هم منتقل شد. این تاریخ‌پژوه در ادامه‌ی سخنان‌ش تاریخ مدرسه‌ی دارالفنون را مرور کرده و در مورد اهمیت کتاب و مطالعه صحبت کرد و از مربیان خواست تا تلاش کنند نوجوانان را به مطالعه و کتاب‌خوانی تشویق کنند.

پیش از ادامه‌ی نشست در مراسمی کوتاه از جمعی از همکاران تقدیر به عمل آمد.

در ادامه‌ی نشست استاد قنبری، پژوهشگر تخصص نهج‌البلاغه به موضوع تربیت فرزندان پرداخت و ابراز کرد که والدین باید پیش از هر چیز قدردان استعداد خود بوده و نوع شخصیت خویش را بشناسند و سپس به همین منوال در پی کشف استعداد و نوع شخصیت فرزندشان باشند. 

قنبری در ادامه توضیح داد که علاوه بر دانستن این نکات باید جایگاه خود در جهان را درک کنند.  

حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی آخرین سخنران این مراسم بود؛ او در ابتدا اذعان کرد که خود را فرزند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌داند و رشد خود را مدیون این نهاد ذکر کرد. همچنین با ابراز تأسف از این‌که کانون در طول سال‌های اخیر جایگاه مهم تربیتی خود را از دست داده است، خواهان برنامه‌ریزی برای آینده شد. او به مدیران ارشد و میانی کانون توصیه کرد تا با درک صحیح از نقش و جایگاه خود نقش کانون را پررنگ‌تر از آن‌چه در گذشته بوده، بکنند.

دبیر شورای توسعه‌ی فرهنگ قرآنی در ادامه درباره‌ اهمیت نهج‌البلاغه گفت که نهج‌البلاغه بعد از قرآن دومین کتاب نزد شیعیان است و در کنار صحیفه‌ سجادیه مثلث نور را تشکیل می‌دهند که کانون اصلی‌ تربیتی کودکان و نوجوانان است و می‌توانند، مانند گذشته انسان‌هایی اثرگذار را تربیت نماید. حجت‌الاسلام محمدی در باب تفسیر قرآن توضیح داد که پیامبر معظم اسلام (ص) و ائمه‌ی اطهار (ع) در مقام تفسیر قرآن درآمده‌اند و در حکم قرآن ناطق بوده‌اند که نماد این حقیقت کتاب نهج‌البلاغه است.