گردشگری و توریسم

ایستگاه پمپاژ اصلی سامانه انتقال سد آزاد و پنج مجتمع آبرسانی روستایی در کردستان افتتاح شد

مجری سد آزاد روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از این طرح اظهار داشت: این طرح چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم تعیین شده مسیر این سد تا سد قوچم دهگلان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

محمد رهبر با بیان اینکه سالانه ۲۴۰ میلیون متر مکعب از سد آزاد برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی اختصاص می‌یابد، افزود: ظرفیت سامانه انتقال آب سد آزاد پنج مترمکعب بر ثانیه و شامل ۸۳ کیلومتر خط لوله تا سد قوچم دهگلان است.

وی اعتبار هزینه شده برای ساخت سامانه انتقال آب سد آزاد را پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در قالب این طرح پست ۶۳ کیلوولت نیز احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.

تاکنون برای احداث سد و سامانه انتقال آب سد آزاد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن پنج هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

سد آزاد از نوع سنگریزه با هسته رسی، ارتفاع آن از پی ۱۲۵ متر، حجم مخزن آن ۳۰۰ میلیون متر مکعب و دارای ۲ ایستگاه پمپاژ آب است، ضمن اینکه دریاچه این سد ۱۴ کیلومتر طول و مساحت آن ۷، ۳ میلیون مترمربع است.

پنج مجتمع آبرسانی روستایی در کردستان به بهره‌برداری رسید
پنج مجتمع آبرسانی روستایی کردستان به طور نمادین در روستای سرخه‌دزج سنندج با حضور وزیر نیرو، استاندار کردستان و برخی مسوولان استانی به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان در آیین بهره‌برداری از این طرح در روستای سرخه‌دزج اظهار داشت: با بهره‌برداری از این پنج مجتمع، ۴۴ روستا با جمعیت ۱۸ هزار نفر با اعتبار بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

صدیق محمدزاده افزود: این پنج مجتمع در پنج شهرستان مختلف از جمله سنندج مجتمع آرندان با ۶ روستا، مجتمع آبرسانی رستمیان در سقز با هفت روستا، مجتمع شیوه دی بانه با ۲۱ روستا، مجتمع اورامان سروآباد شامل پنج روستا و مجتمع آلی پینک دهگلان با پنج روستا است.

وی یاداور شد: برای ایجاد تاسیسات این پنج مجتمع ۲۷۷ کیلومتر خط لوله آب اجرا شده است، ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای آبرسانی به ۴۷۳ روستا در قالب ۳۱ مجتمع روستایی و ۱۹۱ هزار نفر جمعیت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آبفار کردستان با بیان اینکه ۹۸ درصد روستاهای استان برای یک بار از آب آشامیدنی بهره‌مند شده‌اند، اظهار داشت: شاخص بهره‌مندی روستاها از دفع بهداشتی فاضلاب ۱،۷ درصد است که بالاتر از میانگین کشوری(۴۵ صدم درصد) است.

در حال حاضر از یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه، یک هزار و ۵۴۲ روستا دارای لوله کشی هستند و یک هزار و ۶ روستا نیز تحت پوشش خدمات شرکت آبفار کردستان قرار دارند.
آمار روستاهای محروم از خدمات این شرکت را ۵۳۶ مورد است و ۱۳۵ روستا نیز فاقد لوله کشی آب هستند که شامل هشت درصد روستاهای استان می‌شود.