گردشگری و توریسم

پیامد تداوم اعتصاب‌ها در فرانسه؛ استعفای معمار اصلاحات نظام بازنشستگی

تارنمای روزنامه لوموند به نقل از بیانیه کاخ الیزه، علت استعفای کمیسیر عالی حقوق بازنشستگی را چند شغله بودن و مشکلات مالی اعلام کرد.
براساس این بیانیه، مکرون ضمن ابراز تاسف از این استعفا، کناره‌گیری « ژان پل دل وای » از مسئولیتش را پذیرفت.

این استعفا در حالی صورت گرفته که اصلاحات درباره طرح جنجال برانگیز او به دلیل نبود شفافیت مالی قوت گرفته است. دادستانی پاریس نیز به این موضوع ورود کرده است.

کمیسر عالی حقوق بازنشستگی این کشور، دوشنبه هفته گذشته در اقدامی شبهه‌برانگیز از مسئولیت دوم خود به عنوان رئیس یک موسسه خصوصی در زمینه آموزش حرفه‌ای بیمه استعفا کرد.

سازمان دهندگان اعتصاب‌ها، اعتراض گسترده‌ای را برای فردا (سه‌شنبه ۲۶ آذر) اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود ده‌ها هزار نفر دوباره خیابان‌ها را به محاصره خود درآورند.
اتحادیه‌ها امیدوارند بتوانند اتفاق دسامبر سال ۱۹۹۵ ، زمانی که یک دولت راستگرا را پس از سه هفته اعتصاب مترو و راه‌آهن، پیش از جشن‌های کریسمس وادار به عقب‌نشینی از اصلاحات حقوق بازنشستگی کردند، تکرار کنند.

چشم‌انداز بن‌بست طولانی‌مدت سبب واهمه مشاغل از خسارت‌های بسیار در طول جشن‌های پایان سال و نگرانی مسافران و گردشگران بابت از بین رفتن برنامه‌های تعطیلات خود شده است.
ادوارد فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه دیروز(یکشنبه ۲۴ آذر) به روزنامه لوپاریزین گفت، فرانسه، محرومیت از گزینه‌های حمل‌ونقل روزهای جشن کریسمس را نمی‌پذیرد.
«به خوبی می‌بینم که همه نگرانند زیرا کریسمس نزدیک است. کریسمس یک زمان مهم است.»

او امیدوار است که در هفته پیش رو بتواند با نمایندگان اتحادیه‌ها درباره برنامه اصلاح نظام بازنشستگی دولت دیدار کند.
«لوران برژه» دبیرکل سندیکای کنفدارسیون فرانسوی «دموکراتیک کار» به روزنامه «لو ژورنال دو دیمانش» گفته برای اینکه این کنفدراسیون نگاهی دیگر به این لایحه داشته باشد دولت باید توافق کند مساله «سِن محور» بودن در طرح (بازنشستگی) خود را پس بگیرد.

«لوران بلوم» مدیر تندرو گروه «اشمیت» (تولیدکننده مبلمان) نیز به خبرگزاری فرانسه گفته اگر دولت می‌خواهد پیش از تعطیلات پایان سال، درگیری‌ها پایان یابد، آنها باید در هفته آینده تصمیم عاقلانه‌ای گرفته و برنامه اصلاح نظام بازنشستگی را نادیده بگیرند.  ۹۰۴۱ ۲۰۲۳