اخبار گردشگری

معرفی پرونده میراث ناملموس «شب یلدا» در سال ۲۰۲۱

معاون وزارت میراث فرهنگی گفت: با توجه به ظرفیت های ایران در حوزه میراث ناملموس در اجلاس بعدی (سال ۲۰۲۱) پرونده مراسم شب یلدا از سوی جمهوری اسلامی ایران معرفی خواهد شد.

محمدحسن طالبیان گفت: ایران پیش از این موفق به ثبت جهانی ۱۳ اثر میراث ناملموس شده بود که با ثبت این پرونده، تعداد آثار میراث ناملموس ایران که ثبت جهانی شده است، به ۱۴ اثر افزایش یافت. بعد از ثبت جهانی مهارت های ساختن و نواختن دوتار برخی از کشورها از جمله تاجیکستان و ترکمنستان نیز برای پیوستن به این پرونده اعلام آمادگی کردند که البته این یک تصمیم ملی خواهد بود و نیاز به بررسی دقیق دارد. میراث ناملموس سیال است و از یک کشور به کشور دیگر می تواند منتقل شود. با این حال پیشنهاد این دو کشور نیازمند بررسی دقیق از سوی ایران است چون یک تصمیم ملی است.

محمدحسن طالبیان که در حاشیه نشست کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو با کشورهای ترکیه، روسیه، عراق، آذربایجان، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان و افغانستان برای تهیه پرونده های مشترک رایزنی کرده بود گفت: تهیه پرونده های مشترک میراث ناملموس با کشورهای همسایه در اولویت برنامه های ثبت جهانی میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

او افزود: با توجه به اینکه سهمیه ملی کشورهای عضو کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برای ثبت جهانی محدود به یک پرونده برای هر دو سال است، راهبرد ما تاکید بر تهیه پرونده های مشترک است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.