اخبار گردشگری

دوتار سهم ایران، فرش ترکمن برای ترکمنستان

در حالی چهاردهمین دوره اجلاس کمیته میراث ناملموس بشری در شهر بوگوتا پایتخت کلمبیا در حال برگزاری است، که «دوتار» ایرانی تنها پرونده ی ایران در این اجلاس نیز روی میز کارشناسان میراث ناملموس یونسکو قرار دارد.

این اجلاس که از تاریخ ۹ دسامبر (۱۸ آذر) آغاز شده و تا ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) ادامه خواهد داشت، نخستین باری است که کمیته میراث جهانی ناملموس یونسکو در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب تشکیل جلسه می دهد. 

در این اجلاس که با حضور ۲۴ کشور عضو کمیته میراث جهانی ناملموس و چند کشور دیگر برگزار می شود، آخرین تحولات و پیشرفت ها در جهت پیاده سازی کنوانسیون ۲۰۰۳ بررسی و تصمیمات مهمی در این راستا گرفته می شود.

همچنین ۴۲ اثر ناملموس نیز برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از جمهوری اسلامی ایران نیز پرونده “مهارت ساخت و نواختن ساز دوتار” بررسی می شود.

دوتار از قدیمی ترین سازهای سنتی ایرانی است که معمولا با مضراب نواخته نمی شود بلکه با انگشتان دست بر آن زخمه می زنند و در موسیقی مقامی و فولکلوریک ایران نقش بسیار مهمی دارد. 

همچنین کشور ترکمنستان “هنر سنتی بافتن فرش های ترکمن”، ترکیه “ساخت سنتی تیر و کمان ترکی” و قرقیزستان “دانش و مهارت سنتی ایجاد کلاه های مردانه قرقیز” را برای ثبت جهانی ارائه داده است. 

ارمنستان، اتریش، بلژیک، بولیوی، برزیل، بلغارستان، یونان، جمهوری دومینیکن، اتیوپی، آلمان، هند، اندونزی، عراق، ایرلند، ایتالیا، مالزی، مکزیک، اسپانیا، مونته نگرو، مراکش، و نیجریه نیز از جمله دیگر کشورهایی هستند که پرونده هایی را برای ثبت جهانی در چهاردهمین اجلاس بین دولتی میراث ناملموس یونسکو ارائه داده اند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.