اخبار گردشگری

معروف‌ترین غذا‌های کرمانشاه


کباب‌های کرمانشاه


غذا‌های کرمانشاه؛ خوشمزه‌هایی از دیار شیرین و فرهاد

جرگ و بز؛ عجیب و لذیزجرگ و بز؛ عجیب و لذیز
یکی دیگر از غذا‌های بسیار خوشمزه و البته پرطرفدار که در کنار مردم محلی این شهر می‌توانید امتحان کنید، جرگ و بز نام دارد. جرگ و بز شاید نامش کمی برایتان عجیب باشد، اما در واقع همان جگر گوسفند است که به شیوه‌ای متفاوت طبخ میشود. برای تهیه این غذا کافیست ابتدا جگر را در زیر خاکستر کمی کبابی کنید و سپس آن را به شکل خمیر له شده در روده تمیز گوسفند قرار دهید. روده‌ها بعد از پر شدن دوباره روی آتش قرار میگیرند و کباب میشوند. جرگ و بز از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین غذا‌های کرمانشاه می‌باشد.


خورش‌های کرمانشاهی


خورش خلال

خورش کنگرخورش کنگر
خورش کنگر علاوه بر کرمانشاه در سایر شهر‌های ایران تهیه میشود و بخاطر پتاسیم بالای کنگر ارزش غذایی بسیار مناسبی دارد. این غذا شباهت زیادی به خورش کرفس داشته و تنها تفاوتش در استفاده از کنگر بجای کرفس می‌باشد.


کوفته های کرمانشاهی


کوفته دست پیچ

کوفته نخود کرمانشاهکوفته نخود
کوفته نخود که به کوفته ریزه نیز شناخته شده است، مانند سایر کوفته‌ها از مخلوط گوشت چرخ کرده و ادویه و پیاز تشکیل شده است و در آن از نخود پخته نیز استفاده میشود. پیشنهاد می‌کنیم کوفته ریزه را در رستوران‌های سنتی کرمانشاه از دست ندهید و حتی بعد از سفر نیز می‌توانید آن را به عنوان یک وعده غذایی عالی تهیه کنید.


هلو کبابهلو کباب
هلو کباب نه هلو دارد و نه یک غذای کبابی به شمار میرود؛ بلکه نوعی کوفته بسیار خوشمزه در بین غذا‌های کرمانشاه است. این غذای خوشمزه در واقع ترکیبی عالی از گوشت چرخکرده، ادویه جات، رب گوجه فرنگی، کشمش، پیاز، تخم مرغ و سیب زمینی و لپه می‌باشد. طعم این غذا کمی شیرین است و شک نکنید که در کنار نان و سبزی تازه به یکی از بهترین وعده‌های غذایی تان تبدیل می‌شود.


کوفته شیرینکوفته شیرین
یکی دیگر از کوفته‌های کرمانشاهی که تهیه آن بسیار آسان می‌باشد، کوفته شیرین است. برای تهیه این غذا می‌توانید برنج را آبکش کنید و با گوشت چرخکرده و شکر و کمی پیاز، نعناع خشک و تخم مرغ آن را به شکل خمیر تبدیل کنید. سپس آن را کمی سرخ کنید و با نان تازه و خوش عطر نوش جان نمایید.


آش های کرمانشاهی

از دیگر غذا‌های بسیار پرطرفدار در بین اغلب ما ایرانی‌ها می‌توان به آش‌های متنوع اشاره کرد که در دورهمی‌ها و مراسم‌های مختلف وجود آن در سر سفره ضروری می‌باشد. در بین غذا‌های کرمانشاه نیز می‌توان انواع آش‌های خوشمزه و مقوی را مشاهده کرد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:


آش عباسعلیآش عباسعلی
اگر از هر یک از اهالی این شهر در مورد خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین آش محلی سوال بپرسید؛ شک نکنید که همگی آش عباسعلی را پیشنهاد می‌دهند. جالب‌تر اینکه آش عباسعلی کرمانشاه رتبه اول در بین آش‌های ایرانی را بدست آورده است و همین کافیست تا حتما آن را امتحان کنید. برای تهیه این آش به حبوبات و غلات فراوان نیاز دارید؛ مانند جو، نخود، گندم پوست کنده، لوبیا سفید، عدس و برنج که در کنار گوشت مغز ران گوسفند و آب قلم و روغن کرمانشاهی و ادویه جات معطر خارق العاده میشوند. این غذا شباهت زیادی به حلیم دارد، اما در ترکیبات آن از حبوبات بیشتری استفاده میشود. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کرمانشاه آش عباسعلی را از رستوران‌های شناخته شده تهیه کنید، چون طبخ این غذا کمی سخت و نیاز به تجربه زیاد دارد.


آش سورانهآش سورانه
اگر در اوایل فصل بهار به کرمانشاه سفر کنید، شانس این را خواهید داشت تا آش سورانه یا سورون را نوش جان کنید. این آش خوشمزه از نوعی سبزی محلی شبیه به تره تهیه میشود و از نظر غذایی نیز ارزش بالایی دارد. مانند سایر غذا‌های کرمانشاه در تهیه آش سورانه نیز از گوشت استفاده میشود و در حالت کلی طعم آن ملس است. مواد اولیه این غذا شامل سورون، گوشت چرخ کرده، شکر، رب انار، پیاز و فلفل سیاه و سایر ادویه جات معطر می‌باشد
از دیگر آش‌های معروف این شهر می‌توان به ترخینه یا دوینه و همچنین آش دوغ اشاره کرد. آش ترخینه یکی از اصلی‌ترین غذا‌های خوشمزه شهر‌های غرب ایران می‌باشد که بیشتر در روز‌های سرد زمستان تهیه میشود. بعد از پشت سر گذاشتن سرما و در روز‌های خوش آب و هوای بهار و همچنین گرم تابستان می‌توان آش دوغ را در این شهر نوش جان کرد و حسابی لذت برد.


سایر غذا‌های کرمانشاه


کوکوی پاغازه

والک پلو
کرمانشاه علاوه بر داشتن بنا‌های تاریخی بی مانند، از طبیعت فوق العاده ارزشمندی برخوردار است. این تنوع در طبیعت و گیاهان را براحتی و در رژیم غذایی مردم این شهر می‌توان مشاهده کرد. در فصل بهار و همزمان با رویش گیاهانی مانند والک یا کول نوعی غذای محلی به نام والک پلو تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا به زبان گوساله و روغن کرمانشاهی و همچنین روغن زیتون نیاز دارید تا با والک طبخ شده و با برنج سرو شود.