اخبار گردشگری

«سیاه گالش» نماد حافظ زیست بوم کوهستان های گیلان

گیلان رئیس پژوهشکده اداره کل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به ثبت سیاگالش در فهرست آثار معنوی کشور، گفت: سیاه گالش در میان تالش های غرب و گالش های شرق گیلان رواج دارد و تداعی گر مردی بلند قامت، درستکار، حافظ محیط زیست و حیوانات است.

میثم نواییان با اشاره به ثبت سیاه گالش در فهرست آثار معنوی کشور، اظهار کرد: سیاه گالش موجودی زنده و نامیراست و از لحاظ اسطوره شناسی بیانگر زندگی دامداری و مردمان کوهستان های گیلان است.

رئیس پژوهشکده اداره کل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه گالش ها در کوهستان و کوه ها زندگی می کنند، افزود: سیاه گالش در میان تالش های غرب و گالش های شرق گیلان رواج دارد و تداعی گر مردی بلند قامت، درستکار، حافظ محیط زیست و حیوانات است که در جهت حفظ محیط زیست کوهستان علاوه بر تشویق، تنبیه هم می کند.

وی با بیان اینکه سیاه گالش به عنوان یک کهن الگو، مورد احترام مردم کوهستان است، گفت: سیاه گالش پیشینه تاریخی در گیلان دارد و در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است و حکایت از تاریخ شفاهی مردم گیلان دارد.

نوائیان با اشاره به مشارکت هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی گیلان در ثبت این نماد فرهنگی، تصریح کرد: وقتی در حفاظت محیط زیست به دنبال نماد برای ثبت می گشتیم که «سیاه گالش» به عنوان بهترین نماد حافظ محیط زیست در کوهستان انتخاب شد.

رئیس پژوهشکده اداره کل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه «کتره گیشه»، «آهو چره»، «عروسه گوله»، «تیرماه سیزده شو» و «نوروز بل» از جمله آیین های بومی و محلی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور هستند، خاطرنشان کرد: قله سماموس و آبشار لاتون دو اثر طبیعی گیلان هستند که در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده اند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.