اماکن دیدنی ایران

رشد ورود توریست خارجی با نصف شتاب پارسال


چارتر

شتاب افزایش توریست خارجی در کشور در مقایسه با روند سال گذشته نصف شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» آمارهای به روز شده در بازار گردشگری حاکی است: در هفت ماه اول امسال نزدیک به ۶ میلیون توریست خارجی به کشورمان سفر کردند که ۲۴ درصد نسبت به مهر پارسال رشد داشته است.

دنیای‌اقتصاد :در مدت مشابه سال گذشته ۴ میلیون و ۷۵۰هزار گردشگر خارجی وارد کشورمان شدند.این میزان رشد به اندازه حدود نصف نرخ رشد ورود گردشگر در سال ۹۷ (۵۳ درصد) است. تغییر هزینه توریست‌ها در ایران ناشی از ثبات ارز، مهم‌ترین کاهش شتاب رشد است. با این حال فعالان بازار گردشگری امیدوارند این ثبات ارزی در بلندمدت این بازار را رونق دهد.
رشد ورود توریست خارجی با نصف شتاب پارسال گردشگری یکی از پربازده‌ترین بخش‌های اقتصادی محسوب می‌شود که علاوه‌بر ارزآوری و افزایش رشد اقتصادی برای کشورهای مقصد، موجب توزیع عادلانه ثروت و درآمد در میان کشورهای جهان نیز می‌شود. با وجود اینکه داشتن طبیعت‌های بکر و آثار تاریخی-فرهنگی در جذب گردشگران خارجی تاثیرگذار است اما امروزه توریست‌ها به دنبال شاخص‌های دیگری برای انتخاب مقصد گردشگری خود هستند؛ زیرا در حال حاضر گردشگری بازاری است که بخش‌های مختلف تفریحی، رفاهی، اقامتی، خدماتی و… را در بر می‌گیرد که دولت‌ها برای آماده‌سازی آنها باید زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی متنوع در کشورها را مهیا کنند. توریست‌ها برای انتخاب مقاصد گردشگری خود به عوامل مختلفی همچون منابع تاریخی-تفریحی، وجود اقامتگاه‌های متنوع، خوراک‌هایی متناسب با ذائقه خود، امکانات حمل و نقلی مختلف، امنیت و… توجه می‌کنند که «رقابت‌پذیری قیمت» یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر جذب گردشگر بین‌المللی تاثیر می‌گذارد و اغلب گردشگران خارجی در زمان انتخاب مقاصد گردشگری به آن توجه کرده و «رقابت‌پذیری قیمت» را در اولویت معیارهای خود قرار می‌دهند که مهم‌ترین شاخص آنها برای آن «نرخ ارز» در کشور مقصد است.

نوسانات نرخ ارز در ایران نیز تاثیر چشمگیری بر انتخاب ایران به‌عنوان مقصد گردشگری توسط توریست‌های بین‌المللی داشته؛ به‌طوری‌که طبق آمارها «نرخ رشد گردشگر» خارجی در سال ۹۷ (تحت‌تاثیر افزایش قیمت ارز) نسبت به مدت زمان مشابه سال ۹۶ حدود ۵۳ درصد افزایش داشته است که اثرگذارترین علت آن افزایش قیمت ارز در کشور و تبدیل شدن ایران به یک مقصد گردشگری ارزان است. اما پس از آن با کاهش و ثبات نرخ ارز شاهد «کاهش نرخ رشد گردشگر خارجی در کشور» طی ماه‌های گذشته از سال ۹۸ بودیم به‌گونه‌ای که آمارها میزان نرخ رشد در بهار سال ۹۸ را نسبت به فصل اول سال گذشته ۴۱ درصد نشان می‌دهد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» نرخ رشد ورود توریست خارجی در ۶ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۷ به ۲۶ درصد رسید و این رقم در ۷ ماه امسال نسبت به ۷ ماه ابتدای سال گذشته ۲۴ درصد شده است؛ در واقع ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی در مهر ماه سال ۹۷ به ایران سفر کرده بودند و در یک ماه مهر امسال این تعداد به ۸۹۰ هزار و ۹۵۲ نفر توریست خارجی رسید که همین ارقام از افزایش ۵/ ۱۲ درصدی نرخ رشد گردشگر ورودی خبر می‌دهد. طبق آمارهایی که مسوولان وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده‌اند تعداد گردشگران بین‌المللی که در ۷ ماه ابتدای امسال به ایران سفر کرده‌اند در کل ۵ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۹۵۲ نفر بوده است.

این آمار نشان می‌دهد شدت افزایش ورود توریست خارجی به ایران کاهش یافته و برای جلوگیری از منفی شدن این نرخ رشد باید راهکارهای اساسی را برای صنعت گردشگری در پیش گرفت. در همین راستا برای جذب بیشتر گردشگران خارجی علاوه‌بر افزایش سطح تبلیغات در کشورهایی که دارای بیشترین گردشگر هستند؛ باید با کاهش نرخ بلیت هواپیما در رقابت‌پذیری قیمت نیز موفق شده و شرایط را فراهم کنیم تا توریست‌های بین‌المللی، ایران را به‌عنوان مقصد اصلی خود برای گردشگری انتخاب کنند. همچنین سیاست‌گذاری صحیح در بازار ارز می‌تواند ورود گردشگر خارجی را به داخل کشور افزایش دهد، زیرا بی‌ثباتی در نرخ ارز موجب ایجاد بی‌اعتمادی در توریست‌های بین‌المللی می‌شود که همین امر نیز تاثیر مستقیم بر ورود آنها به کشور دارد. همچنین آخرین آمارها از تعداد گردشگران داخلی که به سفر به مناطق مختلف کشور پرداخته‌اند نشان می‌دهد در ۷ ماه ابتدای امسال حدود ۶ میلیون ایرانی در کشور مسافرت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۳ درصد رشد را تجربه کرده است.