اخبار گردشگری

پل قاجاری منقل کباب پزی شده

پل قاجاری که روی که یکی از سرشاخه های رودخانه هراز به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده اینک به منقل کباب پزی تبدیل شده است.

این پل تاریخی در جاده بلده به یوش روی یکی از سرشاخه های رودخانه هراز با نام محلی «هر دو رود» ساخته شده که در سال ۱۳۸۶ به شمارهٔ ۲۲۰۲۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. پل در زبان محلی مازندرانی «ریکا» نام دارد که معنی آن «پل پسر» می شود.

محلی ها داستان های متفاوتی را در ارتباط با انگیزه ساخت این پل تعریف می کنند؛ از عشق دختر و پسری که مسبب ساخت دو پل «ریکا» (پسر) و «کیجا» (دختر) در این منطقه شده تا وصلت ناصرالدین شاه قاجار در این منطقه که یک پسر نتیجه آن بوده و برای همین نام پل، «ریکا» یا پسر نام گرفته است. 

دسترسی به این پل قاجاری از سمت جاده هراز به سمت «بلده» ممکن است. پس از روستای «تاکُر» نرسیده به روستای بعدی، یعنی «ولاشید» در مسیر بلده ویوش، روی تابلوی کوچکی مشخصات آن نوشته شده: «پل تاریخی قاجاری ۴.۵ کیلومتر». پل اکنون قابل استفاده نیست و ترددها از پل فلزی و آسفالت شده در موازات آن، انجام می شود.

زباله های رها شده در محدوده آن گویای این است که این منطقه در حال حاضر ماهیت یک تفرجگاه را پیدا کرده است. با آن که جاده بلده چند سالی است محل گذر گردشگران به ویژه مشتاقان دیدار از خانه «نیما یوشیج» در روستای یوش شده اما در اطراف و نزدیکی این اثر ملی، تابلویی درباره قدمت و ارزش این پل تاریخی وجود ندارد و شناسنامه آن دقیق مشخص نیست.

ظاهر پل قاجاری از دور دست سالم است اما علاوه بر انبوه زباله هایی که بدون مسؤولیت در اطراف آن رها شده، روی پل راهبند های آهنی نصب شده که با معماری پل ناهمخوان است. در ابتدا و انتهای سطح سنگ فرش شده پل نیز دو حفره ایجاد شده که علت آن نامشخص است اما آثار آتش و ذغال در آن ها دیده می شود. ظاهرا وقتی که آتشی در داخل این منقل تاریخی برپا نمی شود، این حفره ها نقش سطل زباله را بازی می کنند.

روی دیواره سنگی پل نیز علف های هرز سبز شده که چند سال پیش دوستداران میراث فرهنگی درباره اثر مخرب رویش این گیاهان در این سازه تاریخی و ضرورت محافظت بیشتر از آن، به مسئولان میراث فرهنگی استان مازندران هشدار و تذکر داده بودند.

با آن که بندکشی ها و وصله های سنگی روی دیواره و پایه ها نشان می دهد این پل قاجاری در یک دوره مرمت شده است اما وضعیت ظاهری این روزهای آن، از میزان توجهی که به یک اثر تاریخی در مسیر گردشگری بلده به یوش (زادگاه نیما یوشیج) شده، حکایت دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.