اماکن دیدنی ایران

هنرمندان صنایع دستی گلستان ۱۹ نشان ملی دریافت کردند


چارتر

 معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت که هنرمندان صنایع دستی این استان در رشته‌های گوناگون مانند حاجیم بافی، زیورآلات سنتی، سوزن دوزی، حصیر بافی و لاک تراشی، موفق به دریافت ۱۹ نشان ملی جدید شدند.

ایرنا: مریم حاجی ابراهیمی اظهار داشت: اعطای نشان ملی صنایع دستی ۲ سال یک‌بار برگزار می شود که به محصولات صنایع دستی تولید شده بر اساس شرایط خاص منابع طبیعی و برگشت به قبل، نوآوری، خلاقیت و قیمت مناسب تعلق می گیرد.

وی اضافه کرد: افزون بر این، هنرمندان صنایع دستی گلستان، ۴۵ اثر نشان ملی را دریافت کرده بودند که ۱۰ اثر آن دارای نشان بین المللی است.

حاجی ابراهیمی همچنین از کسب جایزه شورای جهانی صنایع دستی از سوی میترا بی باکیان هنرمند حاجیم باف اهل گرگان خبر داد.

شورای جهانی صنایع دستی سازمانی غیرانتفاعی و زیر مجموعه یونسکو است که با هدف ارتقای جایگاه صنایع دستی بنیان نهاده شد و با راه‌اندازی این شورا، صنایع دستی و سنتی به صورت بخشی از حیات فرهنگی و اقتصادی ملت‌ها، مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز گفت: اکنون در این استان شمالی نزدیک به ۳۵ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند و از حمایت های این اداره کل برخوردارند.

هنرمندان صنایع دستی گلستان بیشتر به صورت گروهی و انفرادی در کارگاه‌های کوچک و بزرگ مشغول فعالیت بوده و محصولات خود را در بازارچه‌های موقت و یا دائمی به فروش می‌رسانند.

علاوه بر شرکت در نمایشگاه های استانی، برخی هنرمندان با شرکت در نمایشگاه‌های ملی، بازاریابی چهره به چهره و یا از طریق فروشگاه‌های مجازی اقدام به فروش محصولات خود می کنند.

نبود پایانه صادرات گمرک تخصصی صنایع دستی در گلستان یکی از مشکلات رونق تولیدات صنایع دستی این استان شمالی به شمار می رود.

صادرات صنایع دستی از استان گلستان از طریق  پایانه های صادراتی صنایع دستی سایر گمرک ها در کشور و همچنین در قالب تجارت چمدان و سفری صورت می گیرد.

گلستان دارای یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری در شمال کشور، میزبان ۱۶ قوم از ۲۶ قوم بارز کشور و مهاجرینی از ۳۰ استان کشور است