اماکن دیدنی ایران

هجدهمین فصل کاوش‌ محوطه باستانی شهرسوخته آغاز شد


چارتر

سرپرست تیم کاوش شهرسوخته در شمال سیستان و بلوچستان گفت: هجدهمین فصل کاوش محوطه باستانی شهرسوخته با همکاری دانشگاه «سالنتو ایتالیا» به مدت ۳۵ روز آغاز شد.

ایرنا: سید منصور سیدسجادی با بیان اینکه هجدهمین فصل از کاوش‌های باستانی محوطه شهرسوخته از ۱۵ آبان‌ آغاز شده است اظهار داشت: این فصل از کاوش در بخش مسکونی این محوطه باستانی پنج هزار ساله انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال از نظر زمانی مقدار حفاری محدود است، افزود: هدف دستیابی به دوره‌های قدیمی‌تر شهرسوخته است زیرا بیشتر حفاری‌ها تاکنون مربوط به دوره‌های دوم، سوم و چهارم بوده و اطلاعات راجع به زمان‌های قبل از این دوره‌ها کمتر است.

سرپرست تیم کاوش شهر سوخته گفت: با توجه به محدودیت‌ها، حفاری متمرکز به مطالعات جانورشناسی، گیاه‌شناسی و انسان‌شناسی است زیرا این کاوش‌ها اطلاعات زیادی را راجع به زندگی جانوری، گیاهی و مسائل مربوط به انسان در شهر سوخته به ما می‌دهد.

وی اظهار داشت: غیر از حفاری، کاوش و خاکبرداری اشیاء اطلاعات قسمت‌هایی که مربوط به اجتماع شهر سوخته است اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش ایرنا براساس کاوش‌های باستان‌شناسان تاکنون تنها حدود پنج تا ۶ درصد شهرسوخته مورد کاوش قرار گرفته و بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ سال دیگر کار حفاری این شهر ادامه خواهد داشت.

در شهر سوخته هردفعه باید منتظر یک کشف جدید در این محوطه باستانی باشیم زیرا بسیاری از قدیمی‌ترین داده‌های باستان‌شناسی در حوزه جنوب شرق ایران شامل اولین خط‌کش جهان، نخستین چشم مصنوعی جهان، قدیمی‌ترین تخته نرد جهان، نخستین انیمیشن جهان و کهن‌ترین جراحی مغز در شهرسوخته کشف شده است.

این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو است که با برخورداری از قدمت پنج هزار ساله به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می‌شود.

شهرسوخته در ۵۶ کیلومتری جنوب زابل و ۱۶۰ کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان در حاشیه راه زابل به زاهدان واقع شده است.